A je to venku! Tesla od základu předělá Autopilota
Přelomovou novinkou, jejíž oznámení Elon Musk na poslední chvíli o dva dny odložil, je nakonec nová verze Autopilota. Ta už bude skutečným autopilotem, tedy schopná řídit zcela bez asistence a nutnosti pozornosti řidiče. Aby to bylo možné, musela Tesla Autopilota radikálně předělat. Teď má být lepší než lidský řidič!
Méně radarů, více kamer a ultrazvukových senzorů
Nový Autopilot přeskočil původní plány Tesly na Autopilota 2.0 s úrovní autonomie 4 dle SAE (Society of Automotive Engineers). To, co včera Musk představil, je totiž systém plně autonomního řízení, tedy úrovně 5. Má však svá ALE.
Plně autonomní řízení nabídne Autopilot až v maximální konfiguraci za celkem 8 000 USD, kdy je vybaven 1 radarem, 12 ultrazvukovými senzory (tj. sonar) a 8 kamerami (3 vepředu, 3 vzadu a 2 po bocích). Čidla i kamery mají různé konfigurace. Dopředu budou nasměrovány celkem 3 kamery – jedna středová s relativně úzkým úhlem záběru na vzdálenost až 250 m, druhá s širším záběrem až na 150 m a ještě jedna širokoúhlá s dosahem až 80 metrů. Jediný radar na palubě uvidí na 160 m před vozidlo. Ultrazvuková čidla budou pokrývat celých 360° kolem vozu, avšak jen do vzdálenosti 8 metrů.
Zajímavá je i kombinace zadních kamer. Ty budou celkem tři: jedna širokoúhlá pokryje prostor za autem do 50 metrů a další dvě s užším úhlem záběru uvidí až 100 metrů za vozidlo. Zajímavé je, že boční kamery uvidí až 80 metrů vedle auta, což pomůže zejména na okresních silnicích.
Je tedy zřejmé, že se Tesla rozhodla vsadit hlavně na analýzu obrazu. U čelních kamer, které budou umístěny za předními stěrači, to není problém. Otázkou však zůstává, jak si Tesla poradí s umístěním těch ostatních. Bude je muset účinně ochránit před zakrytím bahnem či sněhem, což se občas stává u současných kamer pokročilých parkovacích systémů. Úroveň 5 podle SAE totiž znamená plnou autonomii za všech povětrnostních podmínek a situací.
Brutální výpočetní výkon přímo na palubě
Pro zpracování tak obrovského množství dat v reálném čase je potřeba brutální výpočetní výkon. Tesla včera oznámila, kde ho vezme. Na palubě bude NVIDIA GeForce GTX Titan, jeden z nejvýkonnějších grafických akcelerátorů s výpočetním výkonem 4,494 GFLOPS. Dnes sám o sobě stojí kolem 1000 USD.
Těžko říct, zda NVIDIA pro Teslu vytvoří speciální verzi schopnou pracovat v teplotním rozsahu běžném pro automobilový průmysl (tj. od nějakých -20 °C do +80 °C při umístění v kabině), zda Tesla bude muset řešit chlazení/vyhřívání GPU nebo zda bude Autopilot dostupný prostě jen při určitém teplotním rozsahu a jinak bude nefunkční (tj. v parném létě při parkování na slunci anebo v tuhé zimě při parkování venku).
I Tesla zapojila neuronovou síť, stejně jako Google
Google se nedávno nechal slyšet, že ve skutečnosti nevyvíjí autonomní automobil, ale umělou inteligenci, která by nahradila živého řidiče. Aby toho dosáhl, využívá neuronové sítě a dat z milionů kilometrů dosud najetých jeho nejrůznějšími autonomními auty na silnicích v USA. Neuronová síť se pak z reálných situací učí reagovat na gesta jiných řidičů, na řidiče ignorující dopravní předpisy i na nestandardní situace, jako když vás například někdo pouští z vedlejší na hlavní. Proto to prý tak dlouho trvá.
A Tesla to má stejně, už teď! Tisková zpráva doslova říká: „Tesla vyvinula neuronovou síť pro softwarové zpracování dat z kamer, sonaru a radaru. Společně tento systém poskytuje pohled na svět, ke kterému sám řidič nemá přístup a který vidí do všech stran najednou a na vlnových délkách, které jdou daleko za možnosti lidských smyslů.“ Tou poslední větou je patrně myšlena schopnost vnímat třeba zvěř či chodce v úplné tmě.
Problém, jemuž čelí i Google, je však v tom, že výkonnou neuronovou síť nejde vytvořit na palubě automobilu. Je k ní potřeba vysoce výkonné datové centrum. Tesla proto patrně bude pravidelně nahrávat do svých aut to, co se se všechna auta reálným silničním provozem naučila.
Na plnou verzi Autopilota si musíme počkat
Nová verze Autopilota se od včerejška montuje do všech modelů Tesla (včetně 3). Plná funkcionalita s autonomním řízením na úrovni 5 dle SAE však bude dostupná až v roce 2018. Tedy až budou k dispozici získaná data z automobilů vybavených novou generací senzorů a prohnaná onou neuronovou sítí. Současné modely „dosáhnou“ jen na úroveň 3.
Co na to legislativa?
Dalším, fatálním problémem, na nějž včera upozornil i Musk, bude legislativa. Ta zatím až na pár výjimek na autonomní vozidla nepamatuje. V Česku je autonomní vozidlo v zásadě možné, nicméně řidič si při něm rozhodně neodpočine. Zákon o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb. v §5 písmene b totiž jasně říká, že řidič je povinen věnovat se plně řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích.
Uvidíme tedy, kam se Tesla a její Autopilot během příštích dvou let vyvinou!