Jak vypadá "srdce" nového Autopilota?
Elon Musk minulou středu při představení nového Autopilota prozradil, že jeho srdcem se stala výkonná GPU nVidia GeForce GTX Titan. Jenže teď se ukázalo, že to není úplně tak. Skutečnost je ještě mnohem lepší!
Brutální výpočetní výkon přímo pro automobily
Skutečnost má totiž název nVidia Drive PX 2. Jedná se o modul plně připravený pro provoz v automobilech, což znamená, že zvládá velice široký rozptyl provozních teplot (–20°C až +80 °C při umístění v kabině), jaký by klasický desktopový hardware nezvládl ani omylem.
Zajímavý je i výpočetní výkon. Uvnitř Drive PX2 tepe šestijádrový procesor (2 jádra Denver + 4 jádra ARM Cortex A57) s kódovým označením Parker (16nm Tegra) doplněný o GPU na bázi jádra Pascal. To je přesně to jádro, které je součástí GPU GeForce série 10, tedy i zmiňované nVidia GeForce Titan X.
Vtipné a zároveň zajímavé je, že architektura Parker hodně staví na procesorech pro mobilní zařízení. Pro automobilový průmysl je však dovybavena podporou virtualizace u CPU i GPU, vyšší spolehlivostí a certifikací dle ISO 26262 (norma pro funkční bezpečnost elektronických systémů pro automobilový průmysl) i duální podporou pro sběrnici CAN.
Neuronová síť na palubě
To, čím je Drive PX 2 obzvláště zajímavá, je specifický design určený přímo pro použití v systémech autonomního řízení. Drive PX 2 přináší neuronovou síť na palubu automobilu. Výpočetní výkon Drive PX 2 je neuvěřitelných 1,5 teraflopu. To je více než výkon 13 desktopových procesorů Intel Core i7-6700K. Drive PX 2 tak za jedinou sekundu zvládne 24 bilionů učících se operací!
Umístění neuronové sítě přímo na palubě vozidla znamená, že byť budou Tesly sbírat, vyhodnocovat a zpracovávat data z jednotlivých vozidel patrně i centrálně, každá z nich se ve finále bude řídit trochu jinak – podle prostředí a klimatických podmínek, v nichž se pohybuje.
Drive PX 2 využívá i Baidu
Tesla však není jediná, kdo Drive PX 2 na své palubě používá. Baidu je čínská obdoba Googlu, který má ale na trhu relativně malý podíl. Baidu svoji spolupráci s nVidii oznámilo na konci srpna, kdy generální ředitel Robin Li oznámil, že se chystá ve spolupráci s nVidií a právě s využitím Drive PX 2 vyvinout platformu pro autonomní vozidla.
Baidu také počítá s propojením palubní neuronové sítě s výkonným cloudem a se svými vlastními mapovými podklady. Jeho ambice však sahají jen na autonomii úrovně 3 dle SAE (Society of Automotive Engineers). Navíc mu na rozdíl od Tesly prozatím nejde o vyvinutí vlastního automobilu. Chce jen vyvinout systém na klíč a pak ho prodávat automobilkám, stejně jako to dělají desítky dalších firem se svými tempomaty, parkovacími asistenty apod.