Německé automobilky a Ford vybudují v Evropě síť dobíjecích stanic
BMW, Daimler (Mercedes) a Volkswagen Group (včetně Audi a Porsche) se minulý týden dohodly s Fordem na společném projektu s názvem IONITY. Má se jednat o síť dobíjecích stanic pro Evropu, která umožní nástup elektromobilů těchto značek. Prvních dvacet stanic bude letos dokončeno v Německu, Rakousku a Norsku. Do roku 2020 jich bude 400. Oproti Tesle je to pořád málo.
IONITY nabídne rychlonabíjení nové generace
Nová síť dobíjecích stanic IONITY má nabídnout jednotný standard rychlodobíjení pro všechny osobní vozy ze stájí BMW Group (BMW, Mini, Rolls-Royce), Daimler (Mercedes-Benz, Smart), Volkswagen Group (VW, Škoda, SEAT, Audi, Bentley, Porsche, Lamborghini) a Ford (Ford, Lincoln). Zajímavé je, že tisková zpráva však zmiňuje jen vybraná loga těchto automobilek. Jmenovitě zde najdete loga BMW, Mini, Rolls-Royce, Ford, VW, Audi a Porsche. Část koncernových značek tak chybí, což může cosi naznačovat, ale nemusí.
IONITY vzniká zhruba rok poté, co došlo k původní dohodě automobilek. To zase vypovídá cosi o akceschopnosti těchto nadnárodních koncernů ve srovnání s Teslou. Pozitivní zpráva je, že původní plán na výkon dobíjecích stanic ve výši 350 kW zůstává. Přesně o tomto výkonu se hovoří i u nové generace Superchargerů V3. Stránky IONITY však hovoří o tom, že 350 kW má být maximální dostupný výkon. Je tedy možné, že minimálně teď v začátcích budou mít dobíjecí stanice podstatně menší výkony.
Dobíjecí stojany budou i u benzinek
Zajímavé jsou také plány, jak budou nové dobíjecí stanice vypadat. IONITY chce jít jinou cestou než Tesla. Ve své tiskové zprávě zmiňuje partnerství s německou sítí čerpacích stanic Tank & Rast, která vlastní dálniční čerpací stanice zapojené v nejrůznějších sítích (Esso, Aral, Shell, Total atd.), a s OMV. První dobíjecí stojany tak budou patrně umístěny u již existujících čerpacích stanic, kde si budou moci řidiči elektromobilů dát během dobíjení kávu či občerstvení. IONITY má, zdá se, vyřešené i placení. Platit půjde pomocí CCS i karet Circle K, které u nás nejsou příliš známé.
Rozestup dobíjecích stanic naznačuje budoucí dojezdy německých elektromobilů
Cílem IONITY je umožnit majitelům elektromobilů cestování po Evropě na dlouhé vzdálenosti. Již letos má být otevřeno prvních 20 dobíjecích stanic v Německu, Rakousku a Norsku. Jejich rozestup má být 120 km, tedy o 10 km méně, než je dojezd BMW i3 s 60Ah akumulátorem. Tato vzdálenost tedy bude patrně garantovaným minimem pro všechny elektromobily výše zmíněných automobilek.
Během příštího roku má počet dobíjecích stanic přesáhnout stovku a do roku 2020 jich bude 400. Tisková zpráva však bohužel nezmiňuje počet ani harmonogram evropských zemí, ve kterých se budou dobíjecí stanice budovat. Stejně tak chybí zmínka o jakékoliv ceně za 1 kWh. Jisté je pouze to, že dobíjecí standard bude jednotný. Stojí za to připomenout, že BMW i3 využívá standard Combined Charging System, k němuž se kloní i konkurenční VW, Daimler a Opel a který využívá i Ford Focus Electric (respektive jeho původní verzi SAE J1772). S velkou pravděpodobností se tak IONITY, stejně jako její zakladatelé budou do budoucna i nadále držet tohoto standardu.
Co na to Tesla?
Tři nejvýznamnější německé automobilky spolu s americkým Fordem tedy do roku 2020 vybudují společnou síť dobíjecích stanic, kdy pro umístění dobíjecích stojanů často využijí již stávajících čerpacích stanic. To zní jako úctyhodný krok. Pojďme se podívat, jak si se svými dobíjecími stanicemi stojí v Evropě nesrovnatelně menší Tesla. Momentálně, když počítáme i plán na příští rok, hlásí 7 320 Superchargerů v celkem 1 032 lokalitách včetně ČR. Je tedy otázka, nakolik vážně to BMW, VW, Daimler a Ford s elektromobily v Evropě vlastně myslí.