S Modelem 3 odjedete z prodejny do 5 minut
Tesla má na Model 3 už 400 000 rezervací. Výroba bude mít kapacitu 5 000 Modelů 3 týdně, takže továrna má na vyprodanou kapacitu až do konce roku 2018. Jenže výroba je jen jedna část skládačky, auto je nutné zákazníkovi také dodat. V současné době to zabere Tesle zhruba hodinu, a to se musí změnit.
Nové prodejny se houfně budovat nebudou
Jednou z možností, jak docílit navýšení prodejních kapacit je přirozeně vybudování hustší prodejní sítě. Tak fungují klasické automobilky, které často využívají kombinaci vlastní prodejní sítě jako Toyota (Tsusho) či VW (Porsche Inter Auto) a soukromých dealerů.
Tesla na to půjde jinak. Bude si dál držet vlastní prodejní síť a počet prodejen změní jen minimálně, respektive navyšování prodejen půjde podle původních plánů.
S autem odjedete do pěti minut
Druhou alternativou, jak problém s extrémním navýšením prodejů vyřešit, je zvýšit prodejní kapacitu stávajících prodejen. A nebyl by to Elon Musk, kdyby toho nechtěl docílit bez dalších nákladů na rozšiřování jejich prodejních ploch.
Na konferenčním hovoru Elona Muska s investory během minulého týdne padla myšlenka, že Tesla zčtyřnásobí prodejní kapacity svých prodejen. Musk ale následně přitvrdil a řekl, že s novým Modelem 3 (a lze předpokládat, že se to bude týkat i Modelů S a X) neodjedete z prodejny až za hodinu jako dnes, ale do 5 minut. Takže 12× dříve!
Konec byrokracie
Abyste mohli s novým Modelem 3 odjet z prodejny dříve, než vystojíte frontu na dámské záchody na dálničním odpočívadle, bude potřeba od základu změnit celý proces předání vozu.
Musk už prozradil jak. Všechny manuály, ale i smluvní dokumenty vám pošle dopředu. Do prodejny je pak přinesete pouze podepsané a vyzvednete si jen klíčky a svůj nový vůz. Do pěti minut tak odjedete se svoji novou Teslou.
Logistika se bude muset změnit
Je tu však samozřejmě háček. Za 8 hodinovou otevírací dobu brány autosalonu opustí 96 vozidel, za týden jich bude 480 a za rok, při zhruba 50 pracovních týdnech (po odečtení státních svátků) rovných 24 tisíc. To znamená, že prodejny budou muset být zásobovány z továrny průběžně a pravděpodobně několikrát denně. Málokterý autosalon má totiž parkoviště na 96 aut + ještě auta zaměstnanců a zákazníků.
U některých prodejen bude muset být dost možná upraven i systém příjezdu a odjezdu vozidel, či případně dopravní značení v jejich okolí. Prodejní síť Tesly tak čeká hromada práce, stejně jako celý logistický řetězec. Ale když Elon Musk něco chce, tak to obvykle dostane! A až uspěje, ukáže celému automobilovému průmyslu opět záda, protože náklady na logistiku tvoří nemalou část koncové ceny nového auta.