menuMENUHledat

Úrovně autonomního řízení – jak šel čas od nuly až k Tesle

29.10.2016 18:19 | Zdroj: wikipedia.org, tesla.com
Úrovně autonomního řízení – jak šel čas od nuly až k Tesle

V současné době již existuje jediná škála úrovní autonomního řízení. Má ji na svědomí Society of Automotive Engineers (SAE), která celosvětově sdružuje na 127 tisíc subjektů z oblasti automobilového a leteckého průmyslu. Celkem se rozlišuje na 6 úrovní autonomie. Jaké jsou a kde jsme se s nimi mohli setkat?

Úroveň autonomie 0

Systémy automobilu nemají nad vozidlem vůbec žádnou kontrolu, ale mohou spustit aspoň varování.

Asi nejstarším příkladem bude varování před námrazou navázané na teploměr. Některá vozidla zobrazí jen sněhovou vločku, zatímco jiná při dosažení nastavené hranice teplot (obvykle +3/+2 °C až -5/-6 °C) upozorní řidiče ještě písknutím. Dalším příkladem je první generace systému hlídání slepého úhlu. To řidiče pouze informovalo rozsvícením LED a písknutím, pokud dal blinkr, ale nezasahovalo do řízení.

Úroveň autonomie 1

Řidič musí být přípraven kdykoliv převzít kontrolu nad vozidlem, ale vozidlo je schopno aspoň částečně samostatné jízdy.

Sem spadají systémy adaptivního tempomatu, druhá generace hlídání jízdy v pruzích, která už koriguje dráhu jízdy, systémy automatického parkování i libovolná kombinace těchto systémů.

Úroveň autonomie 2

Řidič musí detekovat objekty a události a reagovat v okamžiku, kdy automatický systém nezareaguje anebo nezareaguje správně. Automatický systém má na starosti zrychlování, brždění i zatáčení a je deaktivován, jakmile řidič převezme kontrolu nad vozidlem.

Přesně sem spadá první generace autopilota Tesly. I proto Tesla důsledně říká, že řidič musí dál věnovat pozornost řízení a mít ruce na volantu.

Úroveň autonomie 3

Ve známém a omezeném prostředí (například na dálnicích) nemusí řidič věnovat řízení pozornost.

První generace autopilota Tesly to sice zvládne, nicméně jeho využití tak myšleno nebylo. Druhá generace je na tento režim již připravena, a to i v základní verzi autopilota s menším počtem kamer.

Úroveň autonomie 4

Automatizovaný systém může kontrolovat vozidlo téměř za všech okolností, vyjma výjimečných povětrnostních podmínek. Řidič musí zapínat autonomní řízení, jen když je to bezpečné, a při spuštění autonomního režimu už jeho účast na řízení není potřeba.

Tuhle úroveň se Tesla rozhodla přeskočit.

Úroveň autonomie 5

„Řidič“ určí pouze cílovou destinaci a případně nastartuje. Zbytek si vozidlo obstará úplně samo – bez řidiče. Automatizovaný systém dopraví vozidlo kamkoliv je potřeba (a kde je to legální).

Od roku 2018 bude tento režim dostupný ve všech Teslách vyrobených letos v říjnu a později a vybavených nejvyšším stupněm Autopilota (verze za 8 000 USD).

Nahoru