Volkswagen elektrifikuje své tahače i autobusy, tahače budou autonomní
Volkswagen minulý týden na Inovačním dni v Hamburku představil své plány v oblasti nákladní dopravy. Elektrickou verzi Crafteru s dojezdem 200 km uvede na trh ještě letos. Elektrické tahače a autobusy do roku 2020. Jak tedy bude vypadat elektrická budoucnost tahačů a autobusů u VW?
Nové plány se týkají tří výrobců náklaďáků
Jak možná víte, do portfolia značky Volkswagen patří značky MAN i Scania. V Brazílii se však vyrábí i tahače přímo pod značkou VW. Volkswagen chce v blízké budoucnosti jednotlivé značky ve svém portfoliu více sblížit. Všechny tři budou stát na společných třech hlavních pilířích – alternativních pohonech, autonomním řízení a konektivitě. Na těchto pilířích přitom už jednotlivé automobilky aktivně několik let pracují. Zatím ale spíše samostatně.
Elektrické náklaďáky a dodávky budou ještě letos, tahač do tří let
Nejzajímavější pasáž Inovačního dne v Hamburku se týkala pohonů. Byť Volkswagen hovořil o „alternativních pohonech“, ve skutečnosti představoval hlavně pohony elektrické. A máme se na co těšit. Elektrická verze gigantické dodávky Crafter přijde ještě letos a bude mít dojezd 200 km. Volkswagen také připomněl uvedení nákladní verze svého elektrického mikrobusu I. D. Buzz, který přijde na trh v roce 2022.
Mnohé přítomné však šokoval MAN, který oznámil, že do konce letošního roku dodá zákazníkům v Rakousku devět plně elektrických náklaďáků. Oficiální veřejný start automobilka plánuje až koncem příštího roku.
Zlatý hřeb však představoval konkurent Tesly Semi. Ten přijde v roce 2020 a nese název e-Delivery. Byl kompletně vyvinut v Brazílii a jeho platformu využijí i sesterský MAN a Scania, a to u svých městských elektroautobusů.
Až v samotném závěru prezentace i tiskové zprávy přišla řeč i na neelektrické pohony. O nich hovořil VW zejména v kontextu vozidel pro dlouhé trasy. Podobně jako první elektrotahač Cummins, i VW plánuje instalovat do svých elektrotahačů pro prodloužení dojezdu spalovací motory. Jen to nebudou klasické diesely. Volkswagen zmiňuje benzinové motory, diesely na bionaftu a poněkud překvapivě také motory na zkapalněný zemní plyn. Ty využívá v současné době Scania a letos v září zahájila jejich masivnější propagaci.
Autonomní řízení přinese větší bezpečnost i úsporu paliva
Autonomní řízení má přinést nejen větší bezpečnost, jak hlásá Tesla, ale také méně emisí. Volkswagen hovoří o několika různých autonomních režimech, které bude potřeba vyřešit ještě předtím, než se dočkáme tahačů bez řidiče. Jde hlavně o autonomní jízdu v kolonách na dálnicích, autonomní jízdu tahačů v dolech nebo třeba autonomní zajíždění tahačů v přístavních terminálech k nakládce a vykládce. Autonomní jízdu v kolonách přitom MAN i Scania testují už dnes. Kromě větší bezpečnosti prokazatelně vede k již zmiňovaným úsporám paliva.
Volkswagen má však již teď k dispozici také autonomní řízení nákladních vozidel v dolech. Testuje ho Scania a brzy ho uvede na trh. Sesterský MAN má zase k dispozici autonomní náklaďák v roli „safety caru“ pro práce údržby na dálnicích. Zbylé scénáře včetně plně autonomního řízení však bude potřeba ještě dopracovat.
Konektivita aneb propojené řízení
Volkswagen i některé další automobilky už nějakou dobu prosazují koncept „connected driving“, tedy propojeného řízení. Tahač je totiž jen dílčí součástí dodavatelského řetězce. Jeho náklad je výstupem z jednoho článku, například z továrny, a vstupem do jiného, třeba do prodejny. A oba dva články řetězce potřebují vědět, kdy k nim tahač dorazí. Volkswagen proto už loni představil svoji cloudovou platformu RIO, která má dopravu učinit „transparentnější“. V současné době ji už využívá MAN, do budoucna se připojí i Scania a VW.
RIO umožňuje sledovat všechny tahače, návěsy, řidiče i další dílčí součásti celého řetězce, ke kterým přidává informace o dopravě, počasí a také navigaci. Navíc dodává také informace o potřebné údržbě, nutnosti tankování a podobně. Díky tomu umožňuje získávat v reálném čase přesné časové odhady příjezdu tahače do cílové destinace. Dlužno dodat, že při kombinaci s plně autonomními tahači dává RIO ještě mnohem větší význam než dnes, kdy některé z těchto funkcionalit již běžně existují, aspoň u velkých spedičních firem.
Volkswagen má velké plány
Nezbývá tedy než konstatovat, že Volkswagen má opravdu velké plány. Uvidíme však, nakolik zvládne jejich praktickou realizaci. Sblížit týmy z Brazílie, Německa a Švédska natolik, aby spolu intenzivně spolupracovaly, nemusí být jednoduché. Zejména v době, kdy mezi sebou jednotlivé součásti koncernu i ve světě osobních aut často více či méně otevřeně bojují.