Tesla opět mění ceny svých vozů na čínském trhu
Ceny automobilů Tesla prožívají v Číně jízdu na horské dráze. Důvodem je Trumpova politika, konkurence a změny na trhu!
Prodávat za každou cenu
Čínský trh je pro automobilku Tesla zásadní. Jen v loňském roce zde prodala přes deset tisíc vozů a lze očekávat, že toto číslo bude za rok 2018 ještě vyšší. Aby tomu tak skutečně bylo, Tesla neustále hýbe s cenovkou svých vozů.
Ve snaze zvýšit dostupnost svých automobilů nyní oznámila, že si čínští zákazníci budou moci koupit Model S o 12% levněji a Model X dokonce zlevní o 26%. Automobilka se navíc rozhodla změnit ceny i pro Model 3, jehož objednávky se v Číně nedávno otevřely.
Důvodem této změny je snaha automobilky „absorbovat část cel, díky čemuž budou vozy dostupnější“, jak uvedla ve svém oficiálním vyjádření. Tesla totiž všechny své vozy do země dováží, což se velmi nepříjemně odráží na ceně automobilů, která je o několik desítek procent vyšší než v USA. Tento stav by měl trvat do té doby, dokud Tesla nedokončí plánovanou Gigafactory 3 v okolí Šanghaje.
Nahoru a dolů
Není to však poprvé, co by Tesla ceny v Číně měnila. Naopak ceny vozů Tesla zde letos zažívají jízdu na horské dráze. Poprvé byly pozměněny již na začátku roku, kdy Tesla částku snížila, aby jí za necelé dva měsíce opět navýšila. U některých vozů tak vzrostla částka až o 40% oproti stejným modelům prodávaným v USA, za což mohla především dovozní cla, která značně ovlivňuje obchodní válka mezi Čínou a USA.
Konkurence sílí
Ovšem obchodní válka není tím jediným faktorem, který ovlivňuje ceny vozů Tesla. Podílí se na nich silný tlak konkurence, který Tesla v Číně cítí více než kde jinde. Čínský automobilový trh je jedním z největších na světě. Nejenže zde své vozy nabízejí velké automobilky z celého světa, ale najdeme zde i celou řadu menších automobilek, které těm větším chtějí konkurovat především nízkou cenovkou svých vozů. A i na ně musí Tesla velmi pružně reagovat.
Navíc zde začíná přibývat velké množství konceptů, ale také produkčních verzí elektromobilů, na které zákazníci v Číně slyší. V současné době zde elektromobily tvoří jednu třetinu celosvětové produkce. Pokud si chce Tesla v tomto segmentu udržet své postavení, nesmí sázet jen na kvalitu provedení a skvělou péči o zákazníka, ale musí nabídnout i takovou cenu, která zákazníka hned neodradí.
Tesla to však nebude mít vůbec jednoduché, protože obchodní spory mezi vládou Spojených států a Čínou, jak se zdá, jen tak neutichnou. Tesla bude muset vydržet do té doby, dokud nedokončí projekt továrny v Šanghaji, otázkou však je, zda vydrží také zákazníci.