Jak Musk ke křeslu ředitele Tesly přišel
(Zdroj obrázku: wikipedia.org)
Představení prototypu Roadsteru
První prototyp Roadsteru spatřil světlo světa 19. července 2006. V jeho vývoji zahučelo dalších 13 milionů dolarů od Elona Muska a Valor Equity Partners. Tesla si najala špičkovou PR agenturu PCGC a Barker Hangar v Santa Monice. Slavnostního představení se účastnilo 350 lidí, včetně Arnolda Schwarzeneggera.
Roadster stál nakonec Eberharda místo CEO
Jenže PR aktivity nedopadly tak, jak by si Musk přál. Cílem bylo prodat 100 automobilů po 100 000 dolarech za kus v tzv. Tesla Signature One Hundred edici s podpisy Eberharda, Tarpenninga a Muska v interiéru a dodáním v létě 2007. To se celkem dařilo. Jenže o Muskovi v článcích v New York Times a dalších médiích nebylo často ani vidu ani slechu. Všude byl jen Eberhard. A právě tady začala první roztržka s Muskem. Musk vyžadoval nápravu, včetně tiskové opravy.
V listopadu 2006 se navíc přidala velká zpoždění ve vývoji. Podle šéfdesignéra Smithe způsobená i tím, že Musk jednou za čas přišel do firmy a chtěl spoustu věcí předělat. Hodně sporů mezi Muskem a Eberhardem se týkalo i kvality a vybavení interiéru. Musk chtěl, aby lidé za 100 000 dolarů dostali luxusní interiér, na který jsou u stejně drahých aut zvyklí. Korunu všemu nasadil Muskův požadavek na zavedení SAPu. To Eberhard nazval noční můrou, která byla nad jeho síly, a odstoupil z pozice CEO.
Křeslo za 1,4 miliardy
Vše bylo dokonáno 8. srpna 2007, kdy Eberhard opustil Teslu. Krátce na to odešel i Tarpenning. Rozchod Muska se zakladateli byl však velice bolestivý a provázela ho nejen „blbá“ nálada, ale také soudní spory. Na post CEO na chvíli nastoupil Michael Marks, jeden z investorů Tesly. 27. listopadu ho nahradil Ze’ev Drori a v říjnu 2008, kdy Tesla s rok a čtvrt trvajícím zpožděním dodala slíbených prvních 100 Tesel Roadster, na pozici CEO konečně nastoupil Elon Musk.
V té době už investoval do Tesly celých 55 milionů dolarů. Jeho cesta na post CEO tak byla dlouhá, problematická a stála ho dost peněz. :)