menuMENUHledat

Začíná válka o li-ion akumulátory, Tesle rostou konkurenti jako houby po dešti

07.03.2017 14:18 | Zdroj: Obrázek: electrek.co
Začíná válka o li-ion akumulátory, Tesle rostou konkurenti jako houby po dešti

Vývoj li-ion akumulátorů jde nezadržitelně kupředu. Stejně jako technologie jejich výroby. Teď se však schyluje k válce mezi výrobci. A Teslu čekají horší časy. Její bývalí manažeři si dokonce založili vlastního konkurenta s financováním ve výši 4 miliard dolarů.

Konkurence Gigafactory bude ve Švédsku

Peter Carlsson, bývalý viceprezident Tesly pro logistiku oficiálně spustil nový startup nazvaný North Volt. Pomáhá mu s ním Paolo Cerruti, jeho bývalý podřízený z Tesly a finančně ho podpořila skupina švédských investorů. A co že North Volt vlastně dělá? Má za cíl vybudovat vlastní „Gigafactory“ ve Švédsku, která bude vyrábět levné li-ion akumulátory.

Proč o tomto startupu mluvíme? Protože ta Gigafactory není až tak moc v úvozovkách. Carlsson tvrdí, že na výstavbu továrny a rozjetí výroby sehnal neuvěřitelné 4 miliardy dolarů, mimo jiné od švédské agentury pro energii. Aby ne, když dlouhé roky v Tesle vedl jednání se všemi dodavateli, výrobci, atd. Jeho kontakty mohou být pro North Volt opravdu klíčové. Jedinou pozitivní zprávou pro Teslu je, že továrna se má začít budovat v roce 2019.

SK Innovation se hlásí o slovo na poli automobilových akumulátorů

Mnohem zásadnější je zpráva od korejského giganta v oblasti výroby li-ion akumulátorů. Korejský gigant s obratem téměř 40 miliard eur se totiž rozhodl „tak trochu“ navýšit své výrobní kapacity. SK Innovation v současné době ve své továrně v Seosanu vyrobí ročně akumulátory o celkové kapacitě 1,9 GWh. Firma však včera oznámila, že buduje dvě nové výrobní linky. Každou s kapacitou 1 GWh ročně. Spekuluje se o tom, že odběratelem li-ion akumulátorů ze dvou nových linek mají být nové elektromobily od Mercedesu. SK Innovation však vede jednání i s automobilkou KIA. 

Číňané chtějí předehnat Gigafactory

Výrobní kapacity SK Innovation vypadají oproti Gigafactory od Tesly poněkud směšně. Tesla Gigafactory má totiž na konci příštího roku dosáhnout neuvěřitelné kapacity 35 GWh, tedy devítinásobku. Jenže i Tesla se svými 35 GWh bude v roce 2020 vypadat asi legračně. Čínská společnost Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL), která už podepsala kontrakt se společností National Electric Vehicle Sweden, nástupcem slavného Saabu, má totiž v tento rok otevřít továrnu s roční výrobní kapacitou 50 GWh.

Do konce desetiletí padne hranice 100 USD za 1 kWh

Boj Tesly s Číňany, Korejci a Švédy však nebude ani zdaleka jen na poli výrobních kapacit. Vše se totiž točí kolem ceny, na kterou tlačí hlavně Musk. A úspěšně, jeho Powerwall 2 je o 30 procent levnější než nejbližší konkurence. S novými li-ion články 2170, které vyrábí dohromady s Panasonicem, to bude asi podobné. Jenže North Volt, a nejen ten, chce stlačit prodejní cenu za 1 kWh úložné kapacity v li-ion článcích pod 100 USD.

A dolů se tlačí nejen ceny, ale i hmotnost jednotlivých článků. Tzv. energetická hustota se neustále zvyšuje. A zde hraje prim SK Innovation. Pro Kia Soul EV dokázala vměstnat 30 kWh to 400 librového (181 kg) battery packu. Na trhu s li-ion akumulátory tedy začíná tvrdý boj. A ty největší bitvy se na něm budou vést ještě v tomto desetiletí. Válku spolu povedou desítky let zavedené firmy jako SK Innovation, staronoví hráči jako Tesla/Panasonic, ale i noví draví tygři z řad čínských a švédských startupů. Těžit z této války však bude koncový zákazník!

 

Nahoru