Audi chystá solární střechu u aut. Je to k něčemu?
O tom, že jde vyrobit střechu s fotovoltaickými panely, která vypadá naprosto stejně jako ta běžná, už svět přesvědčila Tesla. A fotovoltaické střechy se zabydlují i na autech. První s ní přišel Prius Prime, který využil technologii Panasonic HIT. Model 3 ji možná v budoucnu dostane také. Audi se však nechala inspirovat a brzy má přijít s něčím lepším.
Energie ze slunce jako spása elektromobilů
Fotovoltaika na střeše auta není žádná novinka, zejména ne pro Audi. Její vozy touto technologickou vychytávkou disponovaly již koncem minulého století. Jednalo se o příplatkovou výbavu, kdy ve střešním okně byl umístěn fotovoltaický panel, který byl schopen pohánět klimatizaci i bez nastartovaného motoru. Vůz pak bylo možné vychladit nebo naopak vyhřát na dálku, bez nutnosti čerpat energii z vestavěné baterie či nádrže vozu.
Jenže v dnešní době elektromobilů a vozů s rozměrnými prosklenými střechami začíná fotovoltaika na jejich střeše dostávat úplně nový rozměr. Pokud by se podařilo vyvinout dostatečně výkonné panely, mohlo by se auto ze solární energie třeba i nabíjet.
Střecha Priusu Prime v tomto ohledu ale žádnou velkou výhrou není. Její střešní panely Panasonic HIT mají za slunečného dne výkon pouhých 180 W. Na chlazení i vytápění bez čerpání energie z vnitřních akumulátorů to však bohatě stačí.
Audi se spojila s Číňany
Audi je nad slunce jasné, že konkurovat Tesle technologiemi od Panasonicu nebude dost dobře možné. Je totiž vysoce pravděpodobné, že Panasonic Tesle v rámci úzké spolupráce nabídne novější technologie panelů přednostně. Německá automobilka se proto spojila s Číňany, konkrétně s koncernem Hanergy. Zástupci obou firem však zarytě mlčí o jakýchkoliv technických specifikacích.
Hanergy, respektive jeho dceřiná firma Alta Energy, vyvinula pro Audi speciální tenké solární články. Ty mají mít efektivitu více než 25 procent. Zatím nejefektivnější panel na trhu, výše zmiňovaný Panasonic HIT, uvádí efektivitu jen 19,1 %. V překladu to znamená, že pokud by Toyota Prius Prime byla vybavena těmito čínskými panely, dokázala by nabídnout namísto současných 180 W dobíjecí výkon téměř 236 W.
O prodlužování dojezdu se Audi zmiňuje jen opatrně
Prius Prime samozřejmě nepatří zrovna mezi největší automobily. Taková A6 Avant nebo Q7 bude mít rozhodně větší plochu panoramatické střechy. Jenže Audi říká, že fotovoltaická panoramatická střecha je jen první krok.
Pro něj by měla mít firma hotový první prototyp ještě letos. Krokem číslo dva má být plně fotovoltaická střecha. A je otázka, zda se u elektromobilů nezabydlí fotovoltaika i na čelní kapotě. Při zvětšení plochy by přitom výkon čínských panelů mohl hravě dosáhnout i 400 W. Jenže bylo by to k něčemu?
Fotovoltaická střecha na autě moc nepomůže
Jen pro srovnání, nový SuperCharger třetí generace má nabízet výkon 350 kW, tedy 875× vyšší. Je tedy zřejmé, že fotovoltaická střecha ani při dalším zvyšování účinnosti nikdy nebude schopná elektromobily skutečně dobíjet. Stejně jako u 20 let starých Audi ji však půjde využít na vychlazení interiéru, a navíc třeba i na mírné zvýšení dojezdu v řádu jednotek kilometrů.
Ostatně v okamžiku, kdy Tesla Model S 100D má udávaný dojezd 539 km, pak při 400W výkonu solární střechy by šlo její dojezd za hodinu nabíjení ze slunce prodloužit o nějakých 4,5 km. A to je možná jeden z důvodů, proč Elon Musk s fotovoltaikou do Modelu 3 nijak nechvátá.