Audi jde na autonomní řízení jinak, má autíčko, co se samo učí řídit
Asi každý kluk si někdy hrál jako malý s autíčky. Inženýrům v Audi to ale zůstalo. Audi Q2 deep learning concept – automobil, který se sám učí řídit, má totiž jedno specifikum – není to auto, je to autíčko!
Audi: zapomeňte na jízdu v reálném provozu!
Zatímco auta Googlu, Tesly, či Uberu se učí jezdit v reálném provozu, přičemž auta Tesly se učí řídit vlastně od řidičů, Audi šlo kompletně jinou cestou. Vyrobilo autíčko, co se učí řídit samo! Audi Q2 deep learning concept je totiž model Audi Q2, nikterak věrný, v poměru 1:8. Ten je prošpikovaný kamerami a ultrazvukovými senzory, které mu podávají neustálé informace o okolním prostředí. Tím je povětšinu času stůl o rozměrech 3×3 metry. Tam se prozatím učí parkovat.
Autíčko chytřejší než nemluvně
Autíčko Audi Q2 deep learning concept využívá technologii neuronových sítí. A teď to hlavní – učí se samo. V současné fázi vývoje je jeho úkolem naučit se parkovat. A to ne ve smyslu klasických parkovacích asistentů, kteří jsou schopni zaparkovat do řady vozidel a to až tehdy, kdy je tam tolik místa, že by tam bez problémů zaparkoval kdokoliv s řidičským průkazem. Ne! Audi Q2 deep learning concept si umí parkovací místo samo najít, přizpůsobit se parkování sousedních vozidel a zaparkovat zcela samo.
Těžko na cvičišti…
A ptáte se, jak že se autíčko od Audi učí parkovat? Ze svých chyb. Podniká stovky a stovky pokusů o parkování v nejrůznějších situacích a inženýři Audi mu pak ukazují, co bylo „dobře“ a co „špatně.“ Na základě scoringu jednotlivých parkovacích strategií se následně doslova poučí ze svých chyb a příště už ve stejné situaci zaparkuje jinak.
Naučí se autíčko řídit i velká Audi?
Tento zajímavý přístup k technologiím pro autonomní řízení je přitom v automobilovém světě poměrně unikátní, aspoň pokud se podíváme na veřejně dostupné informace. Audi dokáže ušetřit spoustu peněz, kromě „igráčků“ auto asi nikoho nepřejede, ale přesto je otázkou, na kolik je tato metoda validní. U Tesly se desítky tisíc aut učí z milionů ujetých mil v reálném provozu od skutečných řidičů. U Audi se učí autíčko ze stovek vlastních chyb. Přesto by třeba právě pro ono parkování mohla být tahle strategie ve finále lepší. Jestli bude lepší i pro plně autonomní řízení úrovně 5, to ukáže až test ohněm v praxi.
Video: