menuMENUHledat

Autopilot 2.0 jde do aut, Musk však nabádá k opatrnosti

24.01.2017 16:41 | Zdroj: electrek.co, ecomento.tv, zdroj obrázku electrek.co
Autopilot 2.0 jde do aut, Musk však nabádá k opatrnosti

Minulý týden jsme vás informovali o tom, že už první verze Autopilota podle NHTSA jen díky funkci Autosteer snížila nehodovost o 40 %. Musk u nové generace Autopilota (instalovaná od října 2016), jejíž SW update se dnes distribuuje do automobilů, slibuje 90 % snížení nehodovosti. Elon Musk však, poměrně netradičně, před novou verzí sám varuje. Na Twitter napsal: „Prosím buďte obezřetní, některá vozidla budou potřebovat úpravu úhlu vertikálního pootočení čelní kamery v servisu.“ Co tedy všechno nová verze Autopilot přinese?

Opožděná novinka

Tesla má s novou verzí software Autopilota pro Tesly s novým hardware (vyrobené od října 2016) zpoždění. Původně měla být hotová už v listopadu, dnes je už konec ledna. Problém, na který si řada řidičů nových Tesel ztěžovala, byl v tom, že první verze software neobsahovala některé funkce, na které byli majitelé první generace Autopilota zvyklí.

To se s novým softwarem konečně změní. Tesla ho nakonec pustila ven až dnes. Elon Musk však anoncuje, že ne všechna auta si s ním poradí. Na Twitteru v sobotu popsal i co se bude dít. Automobil nebude schopen po nahrání software dokončit kalibraci kamery. Není to tedy tak, že by nový software byl nějak nebezpečný nebo ohrožoval posádku. Pokud kamera nebude v optimální poloze, software Autopilota nezpřístupní!

Problém už se řeší

Musk dále uvedl, že Tesla intenzivně pracuje na softwarovém řešení, které by pomocí dynamického ořezávání obrazu vyřešilo případné nedostatky ve vertikálním pootočení kamery. Do té doby však budou muset majitelé dotčených automobilů buď vydržet bez Autopilota, anebo zajet do servisu.

Nabízí se otázka, proč Tesla tedy s uvedením nového software nepočkala, dokud to nevyřeší. Odpověď je však zřejmá – pro Muska je klíčová ochrana životů na silnicích. Akcentoval to už mnohokrát.

Co umí nová verze Autopilota nového?

Informace o nových funkcích přidaných od nové verze Autopilota pro 2. generaci hardware jsou zatím kusé. Už z dřívějška víme, že by měly přibýt všechny funkce, co uměl první Autopilot. K dispozici bude tempomat reagující na okolní dopravu, varování před čelní kolizí i funkce Autosteer, o které se pochvalně vyjadřovala NHTSA. Ta však bude prozatím k dispozici jen do rychlosti 45 mph (cca. 72 km/h).

Toto omezení však zmizí, jakmile neuronová síť nového Autopilota získá dostatek údajů z provozu. Je však možné, že přibyly i nějaké drobné funkce navíc. Důležité je, že u stejných funkcí se Autopilot 2.0 s novým hardware bude chovat jinak a lépe než Autopilot 1.0 u „starých“ Tesel.

Autopilot 2.0 se nové funkce musel nejdřív „naučit“

Za to právě může jak palubní neuronová síť, tak fakt, že Tesla agreguje všechny údaje, ze kterých nastavuje parametry celého modelu Autopilota 2.0. Jinými slovy, Autopilot 2.0 se doslova učí postupně řídit lépe a lépe. A učil se to už od října 2016 do teď - díky datům z reálného provozu ze všech jízd všech nových Tesel. Právě ta pomohla inženýrům Tesly provést příslušnou kalibraci všech senzorů a právě proto se podařilo odhalit i onen problém s čelní kamerou, o kterém Tesla ví, ještě dřív, než se nový software začal distribuovat.

Nahoru