Britská vláda chce donutit benzínky povinně instalovat dobíjecí stanice
Nedávná Královnina řeč, ceremoniál k zahájení nového britského parlamentního roku, doslova šokovala média nejen ve Velké Británii, a to nikoliv kvůli Brexitu. V následujících 12 měsících chce totiž britská vláda po vzoru Ruska protlačit povinnost čerpacích stanic a dálničních servisů vybudovat dobíjecí stanice pro elektromobily.
Britové chtějí elektromobily i vodíková auta
Královna, která během Královniny řeči pouze předčítá text sepsaný britskou vládou, přečetla souhrn celkem 27 návrhů zákonů. Tím, který nás zajímá, je Automated and Electric Vehicles Bill (návrh zákona u automatizovaných a elektrických vozidlech).
Takový zákon by měl pomoci monarchii „udržet svoji pozici v čele rozvíjejících se technologií v oblasti elektrických a automatizovaných vozů“ a má přispět také ke zlepšení kvality ovzduší a doslova k „donucení“ čerpacích stanic a dálničních servisů k poskytování nabíjecích stanci pro elektrická vozidla a tankovacích stojanů pro vodíková auta.
Pro soukromé společnosti provozující čerpací stanice a dálniční servisy to bude znamenat nemalé náklady. Ty jim chce britská vláda kompenzovat, na což chce použít fond na podporu nízkoemisního trhu. V něm se nachází na 600 milionů liber, které jsou však určeny na všechny projekty v této oblasti, nikoliv jen na čerpací stanice samotné.
Už na podzim přitom vláda rozhodla o navýšení tohoto fondu o dalších 270 milionů liber. Deník Autocar uvádí, že na samotné elektrické dobíjecí a vodíkové čerpací stanice má jít zhruba 200 milionů. Vláda také oznámila, že chce, aby do roku 2050 byl téměř každý automobil bezemisní.
Návrh zákona má navíc řešit rozšíření platnosti povinného ručení i na automatizovaná vozidla a má obsahovat i nástroje pro podporu jejich vývoje přímo na území Spojeného království.
Zákon pro nikoho?
Britská média někdy trochu sarkasticky dodávají současné statistiky elektromobilů. V Británii se zatím prodalo na 100 000 elektromobilů a plug-in hybridů a dalších 13 800 ultranízkoemisních automobilů (sem patří ale třeba i vozy na CNG) bylo registrováno v prvním čtvrtletí letošního roku, což představuje oproti loňskému kvartálu 17 % nárůst.
Sky News však dodávají, že v Británii je v současnosti registrováno celkem 36,7 milionů automobilů. Britská vláda tak chce kvůli 0,2 % vozidel donutit všechny čerpací stanice a dálniční servisy v zemi vybudovat infrastrukturu, kterou skoro nikdo nebude používat. Dát má na to 200 milionů liber z kapes daňových poplatníků, což patrně nebude stačit.
Oproti Rusku to má smysl
V úvodu jsme zmínili, že Britové nejsou první, kdo s tímto nápadem přišli. Rusové se k něčemu podobnému odhodlali už v roce 2015. Zákon schválili v době, kdy v celém Rusku bylo prodáno celkem 500, slovy pět set, elektromobilů. Zákon, který 27. 8. 2015 podepsal Dmitrij Medveděv, na to čerpacím stanicím v celém Rusku dával „velkoryse“ čas až do 1. listopadu 2016. Jaká je realita současných ruských čerpacích stanic se však ruská média již nezmiňují.
Faktem je, že oproti Rusku je na tom Británie v oblasti elektromobility o dost dál a hlavně, což není obecně příliš známo, každý pátý elektromobil vyrobený v EU pochází právě ze Spojeného království. Díky továrně Nissanu v Sunderlandu.
Otázkou však je, co se na tom změní po vystoupení UK z EU. Tak jako tak se teď Britové mají na co těšit. Každopádně elektromobily a dobíjecí stanice jsou klasickým problémem „slepice nebo vejce“ – jedno bez druhého se prostě nerozšíří. A asi je lepší, když vláda financuje výstavbu infrastruktury než automobilek.