Budou u nás jezdit elektrobusy bez řidiče?
Elektrobus z projektu CityMobil2 financovaného Evropskou unií je zatím ve fázi vývoje. Nicméně setkat se s nimi mohli už cestující v několika městech ve Španělsku, Itálii, Francii, Řecku a Finsku. Projedou se tímto elektrickým minibusem bez řidiče i čeští cestující?
Co víme o CityMobil2
Autobusy CityMobil jsou zatím opravdu malé, vypadají poněkud směšně a jejich dojezd má do Tesly hoooodně daleko. Ivo Vaněk, předseda výboru pro energetické úspory Prahy 4 uvedl v červnu letošního roku, že dojezd je zatím jen kolem 100 km.
Zvláštní je, že CityMobil2 nemá volant. Má však stanoviště dispečera, který prostřednictvím tlačítka může autobus nouzově zabrzdit v případě, že se vozidlo dostane do krizové situace, kterou jeho řídicí systém špatně vyhodnotí. CityMobil2 využívá dva systémy řízení – kombinaci přesné trasy zadané přes GPS a informací z vlastních senzorů.
Kde bude autobus jezdit
Praha 4 údajně uvažuje o tom, že by tento elektrobus mohl jezdit na trase Kačerov – Thomayerova nemocnice – IKEM. S dojezdem 100 km ji teoreticky zvládne ujet 12× tam i zpět. To na celodenní ježdění nestačí ani náhodou. Autobus by tak bylo potřeba někde dobíjet.
Dva dispečeři?
Problém je i to, že česká legislativa zatím na zcela autonomní vozidlo městské hromadné dopravy údajně není úplně připravena. Řešením by tak prý mohli být dva dispečeři, kteří by po dobu testovacího provozu autobus hlídali. Jeden by měl jezdit uvnitř a sedět na místě řidiče, odkud by případně zasáhl, kdyby autobus špatně vyhodnotil nějakou situaci. Druhý kontrolor by měl elektrobus pro větší bezpečnost ještě hlídat z dispečerského stanoviště.
Celý projekt nám tak úplně ekonomický ani praktický zatím nepřipadá. Ovšem je pravda, že vše je zatím ve fázi vývoje a třeba nakonec budeme překvapeni…