menuMENUHledat
csen

Dobíjecí stanice v Evropě rostou jako houby po dešti, nevýhody elektromobilů mizí

13. 02. 2018 | Autor: MNG
Dobíjecí stanice v Evropě rostou jako houby po dešti, nevýhody elektromobilů mizí

Nevýhody elektromobilů se ztrácejí

Elektromobily mají tři hlavní nevýhody oproti autům se spalovacími motory. Tou první je krátký dojezd. Na jejím odstranění pracují všechny automobilky a Tesla je v tom vcelku úspěšná. Oproti obdobně výkonným spalovacím motorům si vede dokonce lépe, jak ukázalo srovnání nové generace Roadsteru s Bugatti Chiron. Na tisícikilometrové dojezdy u běžných aut si však budeme muset patrně počkat, ty přijdou až s revolucí v akumulátorech.

Druhou nevýhodou je velmi pomalé dobíjení ve srovnání s tankováním pohonných hmot. Tady výrobci zatím pokročili v tom smyslu, že všechny zmiňované sítě dobíjecích stanic, včetně Tesly, plánují nově otevírat 350kW dobíjecí stojany. Dobití na 80 % (tj. „plné nádrže“) by mělo zabrat 30 minut. Jistě, pořád to bude pomalejší než klasické tankování, ale už to nebude o mnoha hodinách čekání.

No a třetí, poslední zásadní nevýhodu se teď snaží odstranit konsorcia firem, kterým dominují obvykle velké automobilky nebo velcí výrobci elektromobilů – Tesla u Superchargerů a nově Renault-Nissan u E-VIA FLEX-E. Jakmile bude dostatek dobíjecích stanic, zmizí strach z toho, zda dojedete do cíle, či zůstanete viset na půli cesty, stejně jako problém s vybíjením akumulátorů při mrazech. A právě na tom se teď v Evropě velmi intenzivně pracuje.

Nissan vstupuje do hry

Největší výrobce elektromobilů na světě Nissan se teď po vzoru Tesly rozhodl pustit se do budování vlastní dobíjecí sítě E-VIA FLEX-E. Nový Leaf totiž sice nabízí kdejakou vychytávku, dojezdem ale nedominuje. Totéž pak platí o elektrické dodávce E-NV200, která nabízí dojezd pouhých 170 km. Za E-VIA FLEX-E stojí kromě Renault-Nissan také italský elektrárenský gigant ENEL, francouzský distributor elektřiny Enedis a rakouská energetická společnost Verbund. Pilotní projekt má však nabídnout pouhých 14 rychlodobíjecích stanic s výkony mezi 150 až 350 kW. Faktem ovšem je, že Renault se spolu s Audi, BMW, Allego, Magnou a pár dalšími angažuje i v síti Ultra-E, jež má přinést 322 rychlodobíjecích pozic u 27 hubů ve 20 evropských státech. Česku se však bohužel Ultra-E i E-VIA FLEX-E vyhnou.

Čerpací stanice začínají kroužit kolem elektromobilů

Důležitým signálem pro budoucnost elektromobilů je i přístup petrolejářských gigantů. Ti zatím nechávali elektromobily v podstatě bez povšimnutí. Partnerství s dobíjecími sítěmi se dotýkalo obvykle jen mezinárodně nevýznamných lokálních sítí čerpacích stanic. Tedy až do loňského listopadu. IONITY, za níž stojí BMW, Mercedes, Ford a Volkswagen, totiž získala mocného partnera z řad petrolejářů – Shell. Ten přinese dobíjecí stanice IONITY také do České a Slovenské republiky, stejně jako do celé řady dalších evropských zemí. IONITYnavíc spolupracuje i s konkurenčním OMV a postarala se o to, aby šlo platit i kartami CCS. V Česku by v budoucnu měly přibýt také další Superchargery, což znamená, že i my bychom se mohli pomalu začít těšit na elektromobilní revoluci, která by měla přijít mezi lety 2020 až 2025 u všech významných automobilek, včetně Škody.

dobíjenísuperchargerelektromobilitaelektromobilBMWMercedes-BenzNissanDaimlerdobíjecí stanicenabíjeníEvropa2018
Nahoru