Elektromobily jsou až příliš tiché. Ve městech budou muset vydávat zvuk klasického automobilu.
Elektrické vozy jsou velkým přínosem pro čistotu životního prostředí, i pro snížení hlučnosti v městském prostředí. Druhá výhoda se však nejspíše vytratí, protože elektrické vozy budou muset být slyšet.
Nižší rychlost, nižší hluk
Elektromobily jsou díky nulovým emisím velkým přínosem pro zlepšení stavu životního prostředí. Ovšem ekologie není jedinou oblastí, které by mohly elektromobily pomoci. Jejich hnací ústrojí je extrémně tiché. V běžných rychlostech mimo město tuto vlastnost příliš neoceníte, jelikož hladina hluku pneumatik se rovná hladině hluku běžných vozů ve stejné rychlosti. Změnu poznáte, jakmile zpomalíte na rychlost nižší jak 50 kilometrů v hodině.
V nízkých rychlostech je u běžných vozů eliminován hluk pneumatik, ovšem konvenční pohonná jednotka o sobě dává svou hlasitostí stále vědět. Elektromobil se však přemění na vůz tiše plynoucí městským provozem. Studie dokazují, že pokud by byly ve městech provozovány pouze elektromobily, intenzita hluku v městském prostředí by se snížila téměř o polovinu.
Tichý a proto nebezpečný
Tichý provoz elektromobilu sebou přináší i problémy, a to především pro chodce, zejména pro ty se zrakovým postižením. Chodec se totiž v městském provozu orientuje nejen podle zrakových vjemů, ale také na základě svého sluchu. A pokud je chodec zrakově postižen a je odkázán pouze na svůj sluch, pak pro něj může elektromobil představovat reálné nebezpečí.
Američané mají řešení
Touto problematikou se již od roku 2013 zabývá Národní úřad bezpečnosti dálničního provozu ve Spojených státech. Ten si nechal vypracovat posudek, který tvrdí, že pravděpodobnost střetu elektromobilu s chodcem je o 19% vyšší než pravděpodobnost srážky chodce a vozu s klasickým pohonem. Řešením tohoto problému je tzv. quiet car rule, tedy nařízení tichého vozidla, které spočívá v povinnosti výrobců přidávat do elektromobilů zařízení, které by v nízkých rychlostech vydávalo určitý zvuk. Podle posudku by takovéto opatření mohlo ročně zamezit až 2 800 střetům vozidla s chodcem či cyklistou. Toto číslo bylo později pozměněno na 2 400 střetů.
Americké ministerstvo dopravy minulý týden potvrdilo, že quiet car rule bude ve Spojených státech zavedeno v roce 2020. Původně měly být vozy opatřeny takovýmto zařízením již v roce 2016, ale ministerstvo nařízení neustále odkládalo.
Hlasité elektromobily i v Evropě
A dočkáme se i v Evropě, tedy alespoň všechny státy spadající do Evropské unie. Poslanci Evropského parlamentu již v roce 2014 rozhodli o tom, že v budoucnu musí být elektrické vozy opatřeny zařízením, díky kterému se budou zvukově podobat vozidlům se spalovacími motory. Od příštího roku budou muset vydávat zvuk všechny nově vyrobené elektromobily a do roku 2021 se bude tato povinnost vztahovat na veškeré registrované elektromobily.
Tesla již problém řeší
Tesla tento problém bere na vědomí již delší dobu. V roce 2016 unikly schémata modelu S, který byl vybaven zařízením pro vytváření hluku. Podle Muska by bylo nejoptimálnějším řešením spouštět zvuk jen tehdy, kdy senzory vozu detekují chodce, pro kterého by mohl elektromobil představovat nebezpečí. Musk navíc dodal, že by vozy mohly vydávat o něco příjemnější zvuk, než je zvuk klasického automobilu. Tím by se mohla optimalizovat bezpečnost a snížit hlučnost. Takové řešení by však nebylo v souladu se současnou podobou nařízení quiet car rule.