Elon Musk se ostře pustil do médií, která informovala o nehodách jeho vozů
Minulý týden se na území Spojených států odehrály dvě dopravní nehody, ve kterých byly hlavními aktéry vozy značky Tesla. Obě tyto nehody se dostaly do celostátního zpravodajství, což rozlítilo Elona Muska, který se pustil do pořádné kritiky místních médií.
Dvě nehody a celostátní poprask
K masovému využívání automobilu jako dopravního prostředku neodmyslitelně patří také automobilové nehody. I přestože světové statistiky automobilových nehod rok od roku klesají, pro každý stát se jedná o denní rutinu, Spojené státy nevyjímaje. Minulý týden do statistik nehodovosti v USA přispěly také dvě nehody vozů Tesla.
První z dvou nehod byla bohužel tragická. Na vině zde podle předběžného šetření byla nejspíše vysoká rychlost, ve které mladý řidič nezvládl řízení a narazil s Modelem S do betonové zdi, načež automobil vzplál. Dva mladíci při této nehodě zemřeli a třetí pasažérka byla těžce zraněna.
Druhá nehoda se týkala také Modelu S, se kterým řidič narazil do kamionu stojícího na křižovatce. Tato nehoda si naštěstí lidský život nevyžádala, a to i přestože se jednalo o velice silný náraz, což dokazuje i stav vozu po nehodě.
Pan Musk se zlobí
Jelikož jsou obě dopravní nehody v šetření, není jasné, zda měli řidiči aktivovaný systém Autopilot či nikoliv. Jedno však jasné je, obě tyto nehody se dostaly nejen do regionálního, ale také do celostátního zpravodajství, takže se o nich dozvěděli diváci a čtenáři napříč celými Spojenými státy. A právě to velice rozlítilo Elona Muska, který na svém twitterovém účtu dal průchod emocím.
What’s actually amazing about this accident is that a Model S hit a fire truck at 60mph and the driver only broke an ankle. An impact at that speed usually results in severe injury or death.
— Elon Musk (@elonmusk) 14. května 2018
Proč? Odpověď je jednoduchá. Muskovi se nelíbí, že média informují na celostátní úrovni o každé nehodě jeho automobilů, a to i přestože v jednom ze dvou případů se ani řidiči nic nestalo. Argumentuje tím, že výsledkem druhé nehody je pouze vymknutý kotník, a i přesto nehoda plní titulní stránky novin. A dodal, že 40 tisíc osob, které minulý rok zemřely při dopravních nehodách ve Státech, se na titulní stránky vůbec nedostaly.
A přidal poznámku, že jediné pozoruhodné na nehodě Modelu S, který narazil do náklaďáku, je, to že řidič vyvázl pouze s vymknutým kotníkem. Dle Muskových slov obvykle končí náraz v téměř 100 kilometrové rychlosti mnohačetnými zraněními nebo dokonce smrtí pasažérů ve voze.
Je to správné?
Zda má být o nehodách vozů Tesla co nejvíce informováno, či nikoliv je otázkou. Tyto zprávy mohou fungovat jako určitý typ varovné zprávy, ale pouze v případě, kdy se potvrdí, že ve voze byl aktivován systém Autopilot, a i přesto vůz havaroval. Pokud se z takové nehody můžeme naučit více o aktivních či pasivních bezpečnostních funkcích, pak má zpráva určitou hodnotu. Pokud by však média i nadále informovala o každé nehodě vozů Tesla jen proto, že se jedná o vozy Tesla, značku by tím mohla výrazně poškozovat.
Tesla má v současné době na silnicích několik set tisíc vozidel a nehody některých z nich budou nevyhnutelné. Počet nehod těchto vozů by se však mohl snižovat, pokud budou jejich řidiči dostatečně opatrní a pozorní, a především budou plně rozumět schopnostem systému Autopilot a využívat jej, tak jak mají. Pak by bylo méně materiálu pro novinře, a tudíž i méně možností, kdy polemizovat o schopnostech vozů Tesla.