Elon Musk věří, že do 10 let bude víc než polovina nových aut v USA na elektrický pohon
Elon Musk to uvedl krátce poté, co Volkswagen varoval, že pro masivní přechod na elektromobily prý není k dispozici dostatek továren na akumulátory.
Budoucnost podle Muska
V USA vládnou již více než 100 let automobily se spalovacím motorem. Nebylo tomu tak ale vždy. Ještě počátkem minulého století před nástupem Fordu s jeho modelem T na americkému trhu dominovaly elektromobily.
Elon Musk nyní prohlásil, že do 10 let bude více jak polovina nově vyráběných automobilů disponovat elektrickým pohonem. Prohlásil to na sobotní konferenci Národní asociace guvernérů. Historie se tak má podle Muska po více jak 110 letech začít opakovat.
Oproti počátku 20. století tu má však být ještě jeden rozdíl – Musk se domnívá, že drtivá většina nových vozidel, ať už s elektrickým či spalovacím motorem, bude disponovat autonomním řízením. To by ovšem znamenalo, že američtí guvernéři budou muset začít rychle řešit i nezbytnou legislativu.
Současné podmínky pro autonomní řízení jsou totiž v drtivé většině USA celkem nepříznivé. Kupříkladu i v Kalifornii, která je pro autonomní automobily „zemí zaslíbenou“, je potřeba projít náročným legislativním procesem schvalování a povolení. Stát Kalifornie se to však brzy chystá změnit.
Akumulátorů je příliš málo
Jenže Muskovy vize mají určité trhliny. Na tu nejzásadnější upozornil koncern Volkswagen pouhý den před konáním konference guvernérů. Ulrich Eichhorn, ředitel pro výzkum a vývoj koncernu Volkswagen, prohlásil, že do roku 2025 bude čtvrtinu koncernových automobilů pohánět elektřina, pro což ovšem bude potřeba akumulátorů s celkovou kapacitou 200 GWh. Ještě loni přitom generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller říkal, že bude stačit jen 150 GWh.
Problém je však v tom, že pokud by každý výrobce automobilů chtěl čtvrtinu své produkce elektrifikovat, bylo by ročně potřeba jen pro automobily akumulátory s celkovou úložnou kapacitou o astronomické výši 1,5 TWh.
K tomu by však bylo potřeba cca 40 současných Gigafactory s výrobní kapacitou 35 GWh (byť Gigafactory má během příštího roku dosáhnout finální výrobní kapacity 150 GWh).
Budou mít elektromobily kde „tankovat“?
A pak je tu ještě jeden, mnohem zásadnější háček – co budou elektromobily „tankovat“? Nabíjení elektromobilů je totiž velice ošemetnou záležitostí. Tesla nedávno oznámila, že její nové Superchargery 3. generace budou umožňovat nabíjení výkonem 350 kW. To máme na straně příkonu v lepším případě odběr ve výši 400 kW. Zapojení jedné Tesly do nabíječky je tak podobnou operací jako sepnutí 150 rychlovarných konvic v jeden okamžik.
Kdyby se v jedné elektrorozvodné síti rozhodlo 10 000 majitelů Tesel svůj automobil dobít tímto výkonem, třeba večer, když by šli spát, musela by jim elektrorozvodná síť dodat elektrický výkon ve výši 4 GWh.
V USA lze přitom předpokládat, že by nabíjení chtivých zákazníků mohlo být v jeden okamžik i více než 10 000. Kde na to země, která už nyní potřebuje elektřinu masivně importovat, hodlá vzít elektrický výkon, je zatím spíš ve hvězdách.