Faraday Future nepostaví plánovanou továrnu, zpozdí se uvedení „zabijáka Tesly“?
Las Vegas Review Journal včera informoval, že Faraday Future ruší svoji plánovanou investici ve výši jedné miliardy amerických dolarů. Ta měla stát v severní části Las Vegas a nejprve měla mít tři miliony čtverečných stop (cca 278 tisíc m2), posléze už jen 650 tisíc čtverečných stop (cca 60 tisíc m2). Firma i přes redukci svých plánů měla na výstavbu dostat štědré daňové pobídky od nevadské vlády. Ta je teď situací znepokojena, patrně stejně jako investoři.
Ambiciózní start, nejisté pokračování
Automobilka Faraday Future se představila světu teprve na konci loňského roku. Vše započala v listopadu svým velkolepým prohlášením, že první, co udělá, bude, že proinvestuje jednu miliardu amerických dolarů do vybudování obří továrny přímo v Las Vegas, kde vytvoří 4 500 pracovních míst. A její lobbisté očividně zabodovali u nevadského guvernéra Briana Sandovala, který firmě v prosinci 2015 přislíbil štědré daňové úlevy v celkové výši neuvěřitelných 335 milionů dolarů, a to i přes zjevný odpor nevadského ministra financí Dana Schwartze.
Za miliardu přitom chtěla firma vybudovat továrnu o poloviční velikosti, než je ta, kterou má Tesla ve Fremontu. Tesla za ni zaplatila jen 17 milionů dolarů a další, nespecifikovanou částku investovala do jejího vybavení. Nicméně jen hydraulické lisy v hodnotě 50 milionů koupila v Detroitu za pouhých 6 milionů dolarů. Miliardu dolarů do své továrny ve Fremontu asi zdaleka neinvestovala, ani po jejím rozšíření kvůli výrobě Modelu 3.
FF 91 se od ledna nepohnulo
Fenomenální PR rozjezd Faraday Future pokračoval hned začátkem ledna na veletrhu spotřební elektroniky CES, který se koná přímo v Las Vegas. Představený a zdánlivě již funkční model FF 91 oslnil hlavně papírovými parametry, jež ve všech ohledech, včetně výkonu a dojezdu, předčily i Tesla Model S P100D. Navíc FF 91 mělo být první auto, které vás po dojetí na schůzku v centru nechá vystoupit a samo si najde parkovací místo. Jeho autonomní řízení mělo být vybaveno také 3D LiDARem, jehož absence se Tesle dlouhodobě vyčítá. FF 91 přitom mělo přijít na trh již příští rok. Tolik aspoň „powerpointová“ realita. Auto si totiž nemohl na místě nikdo vyzkoušet.
Slibů mnoho, továrna nikde
Nyní, v červenci 2017, však firma nemá zatím ani výrobní prostory, natož připravenou výrobní linku. Las Vegas Review Journal navíc zjistil, že firma změnila svou nájemní smlouvu na kancelářské prostory na severu Las Vegas z ročního pronájmu na pronájem s měsíční výpovědní lhůtou. Za vším by přitom údajně mohly být zásadní problémy s financováním od klíčového čínského investora Jia Yuetinga, který stojí v čele další elektroautomobilky LeEco. Tomu 5. července čínský soud zmrazil aktiva ve výši 182 milionů dolarů. Bez jeho peněz by měla Faraday Future dost zásadní problém.
Skončí Faraday Future dřív, než začala?
Zdá se tedy, že další osud Jia Yuetinga bude pro Faraday Future poměrně zásadní. Automobilka sice stále může stihnout začít vyrábět FF 91 koncem roku 2018, nicméně současné podivné dění vypadá na to, že jí zoufale chybí cashflow. Finanční plánování stylem – nejdřív zainvestujeme továrnu za miliardu dolarů, pak budeme platit 4 500 jejích zaměstnanců a pak někdy za rok začneme dostávat první peníze – nevypadá jako životaschopný koncept. Ne ve srovnání s tím, jak na to šla Tesla. Nechme se ale překvapit.