Faraday Future útočí na Teslu, FF 91 je venku
Opravdu je nový konkurent pro Tesla Model S a X s názvem FF 91 tak dobrý, jak se slibuje?
Tesla má problém!
O tom, že Faraday Future by mohl být pro Teslu vážným konkurentem, se vědělo už od počátku. Firma od začátku prohlašovala, že půjde Tesle po krku. Zatím se totiž ukazuje, že nové automobilky, které míří do luxusního segmentu, mají mnohem vyšší míru přežití. Jenže Faraday Future stále jaksi chybělo cokoliv hmatatelného. Ale to už není pravda! Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas Faraday Future konečně představilo svůj první model – FF 91.
MPV rychlejší než Veyron
FF 91 je MPV cross over, podobně jako třeba Model X. Jeho parametry jsou však ohromující! Raketové zrychlení z 0 na 96 km/h (60 mph) se zastavilo na 2,39 s. To je o 0,11 s lepší než aktuálně u Tesly Model S P100D a o 0,01 až 0,31 s (dle konkrétní verze) rychlejší než u Bugatti Veyron. O výkon se starají dva elektromotory (pro každou nápravu jeden) s celkovým instalovaným výkonem 1065 koní a na osobní automobil až neuvěřitelným točivým momentem 1800 nm.
Dojezd je 378 mil (608 km) podle cyklu EPA. Tesla Model S P100D má 315 mil (507 km), Model X P100D pak „jen“ 289 mil (465 km). FF 91 za to vděčí vlastním na míru vyvinutým akumulátorům s celkovou kapacitou 130 kWh. A teď to nejlepší – FF 91 se údajně slibuje se svoji speciální nabíječkou dobití na 100 % kapacity za méně než hodinu.
Funkce vzbuzující spoustu otázek
FF 91 nemá boční zrcátka. Nahrazují je kamery. To není v dnešní době až taková exotika. Ženevský autosalon byl takových aut plný, včetně konceptů od Volkswagenu a Toyoty. Na řízení to, aspoň zezačátku, asi nebude moc pohodlné, protože na dveřích je nesuplují displeje jako např. u VW LX1.
FF 91 se chlubí jednou geniální funkcí, která autům dlouhé roky chyběla. Když dorazíte na místo schůzky, stačí vystoupit stisknout tlačítko, nebo dát příkaz mobilem a auto si samo někde v okolí najde volné parkovací místo a až bude mít zaparkováno, tak vám pošle zprávu. To by znamenalo, že FF 91 musí z podstaty věci zvládat autonomní řízení úrovně 5. O konkurenci pro Autopilota Tesly se na prezentaci ve Vegas přímo nehovořilo. Padla však zmínka o tom, že auto je vybaveno 13 radary, 12 ultrazvukovými senzory, 10 kamerami (patrně včetně 2 místo zrcátek) a 3D LIDARem.
Zní to všechno strašně moc hezky, ale současná legislativa zatím stále ještě neumožňuje ani používat plně autonomního řízení v okamžiku, kdy člověk sedí ve voze, natož nechat prázdné auto jezdit po ulicích. A to se týká i USA. Tato funkce je tak vlastně v tuhle chvíli naprosto k ničemu.
Má Tesla problém?
A teď zpátky do reality. FF 91 je vlastně koncept. Nikdo neměl možnost v něm jezdit, nejde si ho ani koupit, není jasné, kolik bude stát, a hlavně ho není kde vyrobit. A navíc údaje, které Faraday Future uvádí, nikdo neměl příležitost si ověřit ani na prototypu, a to ani v případě jeho raketového zrychlení.
Faraday Future zatím stále nemá postavenu žádnou továrnu a dokonce ani není schopen říct, kolik FF 91 bude stát (což s tím souvisí). V tuhle chvíli se hovoří o ceně mezi 150 až 200 tisíci dolary (tj. 3,8 až 5,1 miliony korun). Model X P100D přitom stojí necelých 139 tisíc dolarů, Model S P100D dokonce jen 134,5 tisíce. Oba modely přitom reálně existují, jezdí, mají ve spoustě zemí k dispozici autorizované prodejce i servisy.
Faraday Future potrvá ještě roky, než FF 91 dostane ke svým zákazníkům. Tesla mezitím bude mít plně autonomní auta, Model 3 a možná stihne i nový Model Y. Ne, Tesla nemá problém, to Faraday Future ho má.