menuMENUHledat

Ford staví nový tým Edison. Má mu pomoci dohnat skluz v elektromobilech

04.10.2017 17:50 | Zdroj: Obrázek: www.media.ford.com/
Ford staví nový tým Edison. Má mu pomoci dohnat skluz v elektromobilech

Ford letos v květnu vyměnil generálního ředitele. Mark Fields dostal vyhazov a do jeho křesla byl dosazen Jim Hackett z nábytkářského koncernu SCS. Akcie Fordu se skokově propadly o 40 % a Bill Ford, vnuk slavného Henryho Forda, hovořil o tom, že se nacházíme v době velkých změn, kdy je třeba věnovat se novým technologiím, přicházejícím do automobilového průmyslu. V pondělí Ford oznámil první krok, který pro to hodlá udělat. Načasování je však poněkud podivné.

Ford v elektrické krizi

Pátý největší výrobce světa poněkud zaspal dobu. Zespodu na něj útočí největší výrobce elektromobilů na světě Nissan a shora ho tlačí Toyota, Volkswagen, General Motors a nově i Hyundai/Kia. Ford sice dokázal svůj koncept elektromobilu z roku 2009 během dvou let přetavit v produkční verzi, jenže ho uvedl na trh až rok po Chevroletu Volt od General Motors, konkrétně v prosinci 2011.

Zatímco Voltu (Ampery) se od uvedení na trh do konce loňského roku prodalo 134 500 kusů, Ford Focus Electric si pořídilo o řád méně zákazníků. V nejlepších letech jeho prodeje dosahovaly jednotek tisíc kusů. Ford Focus Electric ze začátku nabízel jen 23kWh akumulátor s dojezdem směšných 122 km, který ve verzi z letošního roku dokázal navýšit na 35 kWh, respektive na opět nepříliš lichotivých 185 km. Chevrolet Volt na tom byl sice ještě hůř, když s 16kWh akumulátorem nabídl jen 61 km dojezdu, jenže kromě elektromotoru měl navíc k dispozici benzinový atmosférický 1,4 litrový čtyřválec s výkonem 80 koní, jenž dokázal akumulátor dobíjet po cestě.

Nový CEO má dohnat skluz Fordu

Pohár trpělivosti akcionářů Fordu mezitím každým rokem přetékal, až letos, kdy menší Nissan představil nový Leaf a větší Hyundai/Kia uvedla svůj IONIQ Electric, definitivně přetekl. Ford byl totiž schopen kontrovat jen tím, že do roku 2020 představí jedno malé elektrické SUV. V době, kdy se jedna automobilka za druhou předhání v tom, jak zaútočí na trh s elektromobily, to je poněkud tristní. Zejména v době, kdy i ve srovnání s Fordem „miniaturní“ automobilky jako Jaguar Land Rover či Mercedes se chystají chrlit desítky nových elektromobilů. Jenže Ford má nového generálního ředitele už čtyři měsíce a o jeho plánovaných elektromobilech nevíme stále nic.

Zvláštně načasované představení týmu Edison

Tedy nic až do pondělka. V pondělí Ford oznámil, že zřizuje speciální tým Edison, který má za úkol akcelerovat vývoj elektromobilů. Žádné konkrétnější informace automobilka nezveřejnila. Zajímavé ovšem je načasování tohoto oznámení. Shodou okolností totiž přišlo krátce poté, co koncern General Motors, největší domácí rival Fordu, oznámil, že do roku 2023 představí 20 nových elektromobilů

Tým Edison má prý „vlastnit strategii, vlastnit plánování a stát se styčnou plochou pro nové trendy“. Sherif Marakby, viceprezident Fordu pro autonomní vozidla a elektrifikaci, také dodal: „Důležité je, aby tento tým přemýšlel ve velkém, jednal rychle a velmi agilním způsobem.“ Pokud se podíváme na to, jak agilně a rychle jedná Tesla, nad jejímž neuvěřitelným tempem kroutí hlavou i Volkswagen, těžko čekat, že z týmu Edison do roku 2020 vypadne nějaký nový produkční elektromobil, natož 20 modelů do roku 2023, jako tomu bude u General Motors.

A co se podivného načasování týče, Forbes si všímá ještě další okolnosti. Oznámení Fordu o týmu Edison přišlo pouhý den před jednáním nového CEO Jima Hacketta s analytiky a investory, na němž má představit svoji práci za uplynulý kvartál. 

Do tří let přijde malé SUV s dojezdem 482 km

Fanoušci Fordu, kteří toužebně očekávají nějaký atraktivnější elektromobil než Ford Focus Electric, se tak zatím budou muset těšit jen na ono malé elektrické SUV (patrně elektrickou verzi Fordu Kuga/Escape), jež má na přelomu let 2019 a 2020 přinést dojezd 482 km a má být přímou konkurencí Modelu Y. Necháme se tedy překvapit.

 

Nahoru