Ford získal gigantický kontrakt na elektrododávky, vyvine je s německou poštou
Deutsche Post, německá pošta patřící do skupiny DHL, chce mít do roku 2050 nulové emise. Klíčovou součástí této strategie je masivní využití elektromobilů. Ty využívá Deutsche Post i nyní. Vyvinula si kvůli tomu vlastní malé dodávky a elektrokola. Teď k nim přibude velká elektrododávka s šasi Transitu, kterou spolu s ní vyvine a vyrobí Ford.
Přišel konec StreetScooterů?
StreetScooter byl od začátku zajímavým a úctyhodným počinem. Německá pošta si zkrátka založila dceřinou společnost, která vyvinula a homologovala vlastní malé elektrické dodávky a elektrické „tuk-tuky“. Na trhu totiž žádné nebyly k dispozici. Jejich nelichotivými technickými parametry jsme se zabývali již v březnu, kdy Deutsche Post oznámila, že nasadí desítky tisíc elektrododávek a kol.
Samotných elektrododávek StreetScooter Work loni po Německu jezdilo již na dva tisíce. S jejich maximálně 80 km/h rychlostí, směšným 50 až 80 km dojezdem a 7,5 hodiny trvajícím dobíjením však bylo zřejmé, že tohle německou poštu emisí nezbaví.
Na lokální rozvoz zásilek samozřejmě 50 km dojezd stačí, ale poměrně malé dodávky o poloviční kapacitě než ty, které používá např. Česká pošta, by asi stěží byly schopny pokrýt potřeby přepravy poštovních zásilek. Vedení Deutsche Post to bylo také zřejmé, a tak provedla sázku na jistotu. Touto sázkou je spojení s Fordem. Ten, jak možná tušíte, ale žádné elektrické dodávky nenabízí.
Ford si na Deutsche Post spraví pošramocenou pověst
Jeho bývalý CEO Mark Fields však letos v lednu oznámil, že do roku 2020 firma uvede 13 elektromobilů a hybridů. Kromě v USA velmi populárních modelů F-150 a Mustang byl tehdy zmíněn právě i Transit. Firma do tohoto projektu měla nainvestovat 700 milionů dolarů do své michiganské továrny ve Flat Rock. Jenže Mark Fields už ve Fordu, který se posledních pár let potýkal s propadem hodnoty svých akcií de facto na polovinu, nepracuje.
Údajně za to mohla špatná exekuce přechodu na elektromobily reprezentovaná fiaskem elektrického Fordu Focus Electric. Toho se za tři roky v USA prodalo směšných 3 965 kusů, a to i přes všechny tehdejší dotace na elektromobily.
FordScooter vyvine novou dodávku
Jenže teď se situace, minimálně ohledně Transitu, asi změnila. A Fordu i novému CEO Jimu Hackettovi to vytrhne pořádný trn z paty. Německá pošta bude chtít 2 500 elektrických Transitů, a to do konce roku 2018.
V porovnání s prodejními úspěchy Fordu Focus Electric je to fenomenální zakázka. A co víc, Deutsche Post, respektive její StreetScooter, pomůže Fordu onen elektrický Transit vyvinout. A výroba prvních elektrických Transitů se rozeběhne už za měsíc.
Jen to nebude přímo onen elektrický Transit, který sliboval Fields na rok 2020. StreetScooter s Fordem se dohodli, že postaví dodávku na šasi Fordu Transit. Ta se, aspoň podle prezentačních fotek, bude jmenovat StreetScooter Work XL a nebude se vyrábět ve Flat Rock, nýbrž v Německu, v továrnách StreetScooteru.
Technické specifikace, stejně jako oficiální název, jsou však zatím zahaleny rouškou tajemství. O projektu zatím zarytě mlčí i oficiální web StreetScooteru.
Bude nový Transit nakonec vyvíjet a vyrábět německá pošta?
Společná tisková zpráva Fordu a Deutsche Post však otevírá i celou řadu dalších zajímavých otázek. Hovoří se v ní o produkci 20 000 elektrododávek ročně v továrně v Cáchách a blíže nespecifikované nové fabrice v Severním Porýní-Vestfálsku.
Nabízí se otázka, jestli nakonec Němci nezaplatí Fordu vývoj i výrobu elektrických Transitů, aspoň do doby, než se osvědčí. Při odezvě na Ford Focus Electric by to totiž s výrobní kapacitou 20 000 vozů ročně zvládli s přehledem. Zajímavé bude také sledovat obchodní dohody mezi Fordem a Deutsche Post i to, na kolik se oficiálně Transit Electric bude od StreetScooteru Work XL lišit, pokud vůbec.