GM kupuje výrobce levného LIDARu, tvrdí, že Autopilot Tesly nikdy nebude řídit sám
Je to teprve pár dní, co se Scott Miller, ředitel pro integraci autonomních vozidel v General Motors ostře opřel do Autopilota od Tesly. Ten podle něj nikdy nezvládne autonomii úrovně 5 dle SAE. V kontextu další pondělní zprávy z GM je však vše jasnější. GM koupilo start-up, který dokázal přijít s miniaturním levným radarem. Tím se radikálně mění rozložení sil v oblasti autonomního řízení.
GM není v autonomním řízení nováčkem
Tím, že GM v Evropě není zrovna dvakrát etablovaná značka, by se mohlo zdát, že tato americká automobilka v oblasti autonomního řízení poněkud zaostává. Není tomu tak. GM je naopak jediným výrobcem automobilů, který šlape Tesle velmi tvrdě na paty. Aspoň tedy v USA. Jeho autopilot se jmenuje SuperCruise a v USA před pár měsíci vyvolal vlnu nadšení.
GM představila SuperCruise ve svém letošním modelu CT6. Ten na rozdíl od Autopilota využívá kromě kamer a radaru i LIDAR. Podobně jako Autopilot, i SuperCruise je oficiálně určen pro jízdu po dálnici. A tu zvládá bravurně. Stejně jako u Autopilota, řidič přitom nemusí držet v ruce volant. V CT6 dokonce vůbec a po libovolně dlouhou dobu. Součástí systému je i kamera sledující řidiče. Podobnou záhadnou kameru má ostatně i Model 3. V CT6 je ale její účel zřejmý. V okamžiku, kdy auto zjistí, že řidič nesleduje provoz, tak ho nejprve jemně upozorní, aby se díval před sebe. Pokud neuposlechne, je upozornění podstatně důraznější. Pokud ani poté neuposlechne, auto postupně samo zastaví. Řidič si tak může bezpečně psát textové zprávy, ale nemůže za volantem třeba spát.
Vlastní LIDAR umožní GM ofenzivu SuperCruise do více modelů
Autopilot je – kromě dotací na elektromobily – jedním z hlavních motivačních faktorů, proč se lidé rozhodují pro Teslu. Jenže ta je i v USA a po započtení dotací poměrně drahým vozem. Zejména s přihlédnutím ke směšně nízkým cenám tamní produkce aut. A tu má pod palcem právě GM. Neustále číslo 3 ve světové produkci automobilů, pod jehož křídla kromě Cadillacu spadá i Buick, u nás známý Chevrolet a Opel (Holden, Vauxhall), GMC i čínské joint venture FAW-GM a SAIC-GM. A GM počínaje pondělkem získala do svých rukou nástroj, jak masivně rozšířit autonomní řízení do levnějších aut.
Tím nástrojem je startup Strobe. Ten má na svědomí levný a malý LIDAR, který je na hony vzdálený velmi drahému Velodyne LiDAR, jejž v minulosti testovala Tesla, ale třeba i Waymo. LIDAR od Strobe používá už nějakou dobu také další startup, společnost Cruise Automation. Ta intenzivně pracuje na vývoji „Uberu bez řidiče“ a od letošního dubna rovněž spadá pod křídla GM. Její systém úrovně autonomie 4 je přitom integrován do malého městského Chevroletu. Podle informací Scotta Millera přitom velice brzy přejde do ostrého provozu.
Proč to bez LiDARu nepůjde
O tom, že bez LIDARu bude jen velmi těžké dosáhnout plně autonomního řízení, jsme vás v minulosti již informovali. Myslí si to celá řada odborníků. Musk jim chce zavřít ústa plně autonomní cestou Modelu S napříč Spojenými státy, z New Yorku až do Los Angeles. K té však zatím nedošlo. Expert na autonomní řízení z GM Scott Miller však minulý týden otevřeně prohlásil, že si nedovede představit, jak zařídit plnou autonomii jen s kamerami a radary. Naráží přitom na fakt, že Tesla má k dispozici jeden jediný senzor měřící rychlost ostatních vozidel. GM SuperCruise má hned dva. Přitom LIDAR běžně dokáže vytvářet 3D mapu celého prostředí a monitorovat rychlost mnohem více objektů v zorném poli LIDARu.