Hyperloop One má vážného konkurenta!
O projektu Hyperloop společnosti Hyperloop One, která je spjata s Elonem Muskem, jste už určitě slyšeli. První komerční linka se má objevit mezi Dubají a Abú Dhabí. Jenže Hyperloop One není jedinou společností, která si s myšlenkou „potrubní“ přepravy lidí pohrává. O pozornost se čím dál hlasitěji hlásí i Hyperloop Transportation Technologies.
Elon Musk a Hyperloop One
Role Elona Muska v projektu Hyperloop One není všeobecně zas až tak dobře známá. Psal se leden 2013, když investor Shervin Pishevar, který stál třeba za WebOS či za open-source kancelářský balík HyperOffice, letěl na Kubu v letadle s Elonem Muskem a zeptal se ho, jestli by mu dokázal pomoct s jeho myšlenkou nákladního Hyperloopu. Musk na to kývl a v srpnu téhož roku zveřejnil svůj koncept. Tím však jeho angažmá v této oblasti de facto končí. Hyperloop One je projektem Pishevara, který pro něj sehnal na post CEO bývalého prezidenta společnosti Cisco. Hyperloop One zatím sehnal financování ve výši 160 milionů dolarů.
Hyperloop Transportation Technologies
V říjnu 2013 vznikl konkurenční projekt financovaný crowdsourcingovou platformou JumpStartFund. V prosinci 2014 na něm údajně pracovalo na 100 inženýrů, mimo jiné z prestižní UCLA. V únoru 2015 jich už byl dvojnásobek a o půl roku později se do hry vložil americký inženýrský gigant AECOM, který disponuje 92 000 zaměstnanci po celém světě. Hyperloop Transportation Technologies zatím sehnal financování ve výši 100 milionů dolarů, ale magazín Electrek včera rozkryl, že ne všechno jsou skutečně dolary. Čtvrtina „financování“ má být ve formě práce a služeb, další téměř čtvrtina ve formě pozemků, a 29 milionů dolarů bylo jen přislíbeno.
Testovací projekty budou v USA
Hyperloop One buduje v Nevadě, v okolí Las Vegas, dvoumílovou testovací dráhu. Hyperloop Transportation Technologies je o něco ambicióznější. Jeho testovací dráha má mít 5 mil a bude ležet v Quay Valley v Kalifornii.
První trasy v Dubaji i u našich sousedů
Hyperloop One představila svoji oficiální první plánovanou trasu mezi Dubají a Abú Dhabí. Už teď má v plánu další trasy v USA, Finsku, Rusku a Švýcarsku. První komerční provoz plánuje spustit už v roce 2020. Na to, že neproběhl jediný reálný test, je tento cíl velice ambiciózní.
Také Hyperloop Transportation Technologies má spustit brzy komerční provoz. Firma si už plácla se slovenskou vládou na studii proveditelnosti dopravního spojení mezi Bratislavou a Vídní a Bratislavou a Budapeští. Očekávaná cena má být 200 až 300 milionů dolarů, což firma v tuto chvíli nemá. Časový horizont oznámen nebyl. Případné budování Hyperloopu bude ale rozhodně problematičtější než uprostřed pouště ve Spojených arabských emirátech. Budeme se tedy muset nechat překvapit.