Majitel Tesly využívá svůj automobil k těžbě kryptoměn!
Na internetu se objevily obrázky Tesly Model S, která má ve svém zavazadlovém prostoru nainstalovanou sestavu pro těžbu kryptoměn. Je něco takového vůbec možné a vyplatí se to?
Fenomén kryptoměn
Museli byste žít v jeskyni, abyste ještě neslyšeli pojmy jako kryptoměna či Bitcoin. Jedná se o nový fenomén virtuálních měn, které se prezentují coby decentralizované, rychlé a revoluční způsoby placení. Bitcoin, dnes nejznámější a nejhodnotnější kryptoměna, byl první vlaštovkou, která má dnes ve své jedné minci hodnotu přes 300 tisíc korun. Kryptoměn je však dnes již přes jeden tisíc druhů a každý den přibývají nové a nové.
Prvních 50 Bitcoinů bylo vytěženo před devíti lety, jejich hodnota byla v podstatě nulová.
Chce to hlavně energii
Způsobů, jak se ke kryptoměně dostat, je hned několik a jedním z nich je i tzv. těžba. Ta probíhá za pomocí těžebního počítače, který vykonává výpočetní procesy a tím měnu pro svého majitele získává. Tento proces vyžaduje velmi vysoký výkon a především vysoké množství elektrické energie.
Těžební stanice vyžaduje velké množství energie a produkuje značné množství tepla.
Proto je nutné co nejefektivnější chlazení.
A právě elektrická energie je momentálně jedním z největších problémů všech těžařů, protože náklady začínají převyšovat zisky. Jen celosvětová těžba Bitcoinu spotřebovává v současnosti více elektrické energie než celé Irsko dohromady a jedna Bitcoinová transakce vyžaduje tolik elektřiny, kolik spotřebuje průměrný rodinný dům za týden. Není proto divu, že těžaři kryptoměn hledají alternativy. Někteří využívají velice levnou hrydroenergii a v Evropě se pro tyto účely začíná rozmáhat stavba soukromých větrných elektráren a instalace solárních panelů. Jeden majitel Tesly na to však šel od lesa a k těžení začal využívat svůj Model S.
Důlní sestava v kufru
Fotografie těžební sestavy se objevila na facebookové stránce Tesla Owners Worldwide krátce poté, co zde někteří členové z žertu navrhovali využít baterie automobilu k těžbě kryptoměn. Dobíjení vozů z nabíjecích stanic Tesla je totiž pro některé z majitelů zcela zdarma, mohlo by se jednalo o efektivní vyřešení otázky energetických nákladů. Komentující členové skupiny začali odhadovat, že by takováto instalace mohla poskytovat výkon až 3 kW.
Těžební sestava uvnitř zavazadlového prostoru Modelu S.
Pokud se podíváme blíže na sestavu v kufru Modelu S, pak zjistíme, že zde zcela chybí grafický procesor a sestava není s největší pravděpodobností určena na těžbu Bitcoinu, která vyžaduje přítomnost ASIC čipu. Obrázek ukazuje pouze čtyři základní desky a čtyři napájecí jednotky, které jsou připevněné k něčemu, co vypadá jako kus dřevotřísky. Každá ze základových desek je vybavena pro provoz 4 GPU. To znamená, že sestava je zřejmě využívána na těžbu některého z altcoinů, jako je Litecoin či Ethereum.
Tři základní problémy
Při bližším prozkoumání je navíc patrné, že GPU nejsou ani připojené, takže je dost možné, že systém vůbec není funkční. Kdyby se jednalo o funkční sestavu, vydávala by obrovské množství tepla, a tak by mohla být v provozu pouze v momentě, kdy je automobil zaparkovaný v garáži. Zde ovšem vyvstává další otázka, zda by byl automobil schopen vše efektivně uchladit pouze za využití tovární klimatizace.
Navíc kdyby byl problém s chlazením vyřešen, hned tu máme další problém s nákladovostí. Podle propočtů magazínu Motherboard by totiž provoz takové jednotky spolykal za den a půl provozu tolik energie, co průměrně spotřebuje Model S za jeden týden běžného provozu. Navíc energii zdarma mají jen majitelé, kteří si Teslu zakoupili před loňským lednem, ti zbylí mají volných pouze 400 kilowat hodin ročně, což by stačilo pouze na sedm dní provozu.
Kdyby byl odstraněn i tento problém, stále není vyřešeno úplně vše. Je zde totiž ještě etická otázka celé věci. Nebylo by využívání volné elektrické energie pro své vlastní obohacování neetické? Odpověď na tuto otázku necháme již na vás.