Musk versus média: Proč zakladatel Tesly novináře nenávidí i miluje?
Občasný negativní postoj médií je pro každou společnost naprostou samozřejmostí, a čím větší tato společnost je, tím se o ni novináři zajímají více. Ovšem zatímco hlavním motem velkých společností je tyto ataky novinářů přehlížet, Tesla k problému přistupuje zcela opačně.
Tesla a novináři
Pokud se podíváme na to, jak v poslední době novináři píší o Tesle, zjistíme, že objektivní kritiky příliš mnoho není. Novináři na Teslu buď nadávají, nebo ji vychvalují do nebes. A Tesla veškeré jejich příspěvky velmi pečlivě sleduje a také na ně skrze Muska reaguje.
Tesla tak má zcela opačnou strategii než ostatní velké automobilky, které povětšinou negativní kritiku přecházejí bez povšimnutí a upozorňují či komentují pouze tu pozitivní. Elon Musk si však nikdy nenechá ujít komentář k negativnímu výroku novinářů na adresu jeho společnosti, kterých je v poslední době tolik, že to vypadá, jako by Musk už ani nic jiného nedělal.
Tesla se snaží naslouchat
V momentě, kdy novináři podají konstruktivní kritiku založenou na kvalitních datech, se Musk povětšinou taktéž uchyluje ke konstruktivnímu komentáři. Příkladem může být článek portálu Consumer Reports, který se věnuje testování nejrůznějších produktů. Ten o Modelu 3 napsal, že jeho koupi nedoporučuje z důvodu nedostatečných výsledků vozu v brzdných testech. Musk na jejich článek okamžitě zareagoval příslibem, že se na celý problém Tesla zaměří a pokusí se jej odstranit. Během jediného týdne pak Tesla vylepšila brzdné schopnosti Modelu 3 prostřednictvím aktualizace softwaru, díky čemuž od Consumer Reports vůz získal pozitivní doporučení.
Když naslouchat nejde
Na druhou stranu články od stránek jako je Business Insider povětšinou Musk ignoruje. O Inssideru je již delší dobu známo, že se zaměřuje především na negativní články o Tesle a přináší informace typu, že výroba Modelu 3 produkuje obrovské množství šrotu nebo že společnost zcela přeskočila některé testy brzdového systému své novinky. Přitom první z těchto informací byla Business Insideru poskytnuta zaměstnancem, který se snažil Teslu sabotovat, což jasně dokazuje, že tento portál příliš nehledí na validitu zdroje informací.
Všechno špatné je pro něco dobré
Paradoxně jsou však takovéto články Tesle k užitku. Důvodem je vysoký zájem čtenářů o podobný typ zpráv, díky čemuž má Tesla v podstatě bezplatnou reklamu a propagaci sebe a svých nových produktů. Takové zprávy jsou schopné zvýšit profil společnosti a navyšovat poptávku po vozech. Zájemce si totiž je schopen sám zjistit, kde se ukrývá pravda a rychle pochopí, že velké množství podobných zpráv o Tesle jsou pouze bezzubými ataky, kterým jde hlavně o vysokou návštěvnost čtenářů.
Příkladem mohou být dva články, první z roku 2008, který přinesl ironickou reportáž o novém Tesla Roadsteru a pak článek z roku 2012 o chování společnosti Tesla, který vyšel v New York Times. Z obou těchto článků nakonec Tesla jen těžila a oba případy jsou podrobně popsány v knize: Tesla Motors: How Elon Musk and Company Made Electric Cars Cool, and Remade the Automotive and Energy Industries, která však bohužel ještě nevyšla v českém překladu.
Pro Muska jsou ataky novinářů rozhodně věcí nepříjemnou, ovšem Tesla moc dobře ví, že i negativní reklama je také reklama. V momentě, kdy je schopna na nejrůznějších obvinění prostřednictvím Muska zareagovat racionálně a vše vysvětlit a objasnit, pak může z takových situací jen těžit. Známe však i případy, kdy Musk zcela neunesl své emoce. Takové momenty se mohou promítnout například přímo do ceny akcií společnosti, jak jsme byli nedávno svědky.