Nedostatek dobíjecích stanic brzy přestane být problém
Častým argumentem proti pořízení elektromobilu je nedostatečná síť nabíječek. No, benzínky taky nevyvřely ze země během alpinského vrásnění, že? Všechno chce svůj čas. O tom, že čas elektromobilů už přišel, svědčí právě jejich rostoucí prodeje a s nimi související sílící zázemí.
USA má prvenství, Čína je hned za ní
V zemích s velmi znečištěným ovzduším jsou elektrické motory logicky nejpřijatelnější alternativou. Není tedy divu, že čínský elektromobilový průmysl vzkvétá. Se 75 000 prodanými vozy je Čína druhým nejúspěšnějším trhem v této oblasti, hned po USA. V zájmu ochrany zdraví svých občanů vláda intenzivně podporuje dopravu, která při svém provozu neprodukuje další emise.
V Japonsku už stojí dokonce víc dobíjecích než čerpacích stanic. Včetně rychlonabíječek a zásuvek v domácnostech jich je 40 000, zatímco benzínových pump jen 34 000. A jejich počet stále roste. Najdou se jazyky, které tvrdí, že započítávat domácí dobíjení je zavádějící, podle nás ale není nic lepšího než možnost doplnit šťávu u sebe v garáži přes noc místo každodenního zajíždění ke stojanu na pumpě.
Finanční podpora elektromobilita bohužel nebude věčná
Ani Evropa nezůstává pozadu – ve Velké Británii se za poslední rok zvýšil prodej elektrických aut o 300 %, čili z 3 833 kusů prodaných v roce 2013 na 15 361 za rok 2014. V Česku přibylo 23 % elektrických aut, v roce 2015 se u nás očekává dokonce dvojnásobný přírůstek, čímž se dostaneme zhruba na 1000 kusů, a do roku 2020 by mělo být v provozu 500–1000 veřejných dobíjecích stanic a rychlonabíječek. Celkový evropský nárůst činí 50,2 % – vedle Velké Británie se na něm podílí hlavně Norsko, Německo a Francie.
Zásluhu na těchto číslech má bezpochyby především finanční podpora elektromobility aplikovaná jmenovanými státy. Ta ale nebude trvat věčně, takže je na čase přestat se bát a investovat do nějakého toho elektromobilu, dokud ji tu máme. O dobíječky nouze nebude, nebojte!