Nízkoemisní zóna v Praze
Znečištění ovzduší v českých městech je stále aktuální problém. Výsledky měření ultrajemných prachových částic ukázaly, jak zle je na tom Praha ve srovnání s Berlínem, Milánem nebo Kodaní. Zatímco na frekventované berlínské ulici u hlavního vlakového nádraží bylo naměřeno 27 950 částic/cm3, na pražském autobusovém nádraží na Florenci se jejich množství vyšplhalo na 110 500.
Emise ohrožují zdraví nás všech
Tato a další čísla patří k důvodům, proč se Praha chystá zavést v roce 2016 nízkoemisní zónu, tedy zónu, do níž mohou vjet pouze vozy označené plaketou dokládající splnění emisních limitů. I my tuto myšlenku podporujeme a doufáme, že k její realizaci dojde co nejdřív. Vozy, které nesplňují emisní limity, se totiž podepisují na zdraví nás všech. Například zmíněné ultrajemné prachové částice se mohou z plic dostávat do krve a následně poškozovat stěny cév. Mají na svědomí nejeden infarkt nebo mrtvici.
Automobilů na našich silnicích přibývá, což s sebou pochopitelně ponese následky. Lze navíc očekávat, že se emisní limity budou dál zpřísňovat a nízkoemisní zóny vzniknou i v ostatních českých městech. Kromě omezení provozu je oblíbeným řešením této situace podpora cyklistiky v ulicích měst. A my zase podporujeme více elektromobilů na českých silnicích.