Odtajněno: Proč Tesla kupuje SolarCity
Chtě nechtě musela Tesla s pravdou ven. Aby totiž gigantickou akvizici SolarCity za 2,6 miliardy dolarů posvětili akcionáři, bylo nezbytné jim celou operaci velice detailně a otevřeně zdůvodnit. Co tedy Tesla se SolarCity skutečně zamýšlí?
Strategie
Na portálu Electrek.co si lze v kompletní zprávě pro akcionáře přečíst, že Tesla si od akvizice SolarCity slibuje vytvoření jediného plně integrovaného hráče v oblasti obnovitelných zdrojů energie – s celým řetězcem od výroby energie přes ukládání až po transport. Mimochodem, ve zprávě se nehovoří o fotovoltaice, ale opravdu o OZE (sustainable energy).
Dalším zarážejícím bodem je onen transport. V jedné z prezentací Tesla zmiňuje software pro řízení gridových sítí. Znamená to však, že strategickým záměrem je budovat vlastní elektrorozvodné sítě? Solární střechy, elektrická vozidla a Powerwall 2 mají transformovat právě první dvě ze tří jmenovaných oblastí. Přímo se tedy nabízí, že v šuplíku je i něco, co transformuje oblast transportu elektřiny z OZE.
Finanční výhody
Tesla musí mít příležitost na celé transakci vydělat, jinak by ji akcionáři nikdy neposvětili. V následujících třech letech má Tesle akvizice SolarCity přinést o půl miliardy dolarů v cashflow víc. Jednoduchou matematikou dojdeme k tomu, že pokud teď vydá Tesla 2,6 miliardy dolarů, do tří let přibude na jejích účtech jen díky SolarCity 3,1 miliardy USD.
Jenže cashflow je hodně ošemetná věc, mohou to být klidně peníze z úvěrů, peníze, které Panasonic nalije do společné výroby fotovoltaických panelů, nebo peníze ze státní podpory. Novou továrnu SolarCity totiž zafinancoval stát New York. A skutečně, Tesla právě na tyto vnější zdroje sází. Dokládá to tím, že SolarCity získalo do 1. července 2016 miliardu dolarů na projektové financování. Proč se ale všude mluví jen o cashflow a nikde o zisku nebo zvýšení hodnoty společnosti?
Tesle se daří
Tesla zdůrazňuje, že díky výsledkům v Q3 2016 vygenerovala pozitivní volné cashflow a zároveň se drží plánu na spuštění produkce pro automobilku klíčového Modelu 3. Těžko říct, proč to uvádí ve zprávě k akvizici SolarCity. Možná spíš chce uklidnit akcionáře. I úvěrové zatížení Tesly se podařilo snížit, o 422 milionů dolarů. Dařilo se jí v cestě k navyšování leasingu, kterou se chce vydat také u SolarCity.
To vše uvádí Musk jako hlavní argumenty pro to, že Tesla zvládne úspěšně integrovat SolarCity do svých struktur a realizovat tak „finanční benefity plynoucí z akvizice“. O zisku, byť třeba jen provozním, či navýšené hodnotě společnosti opět ani slova. Uvidíme tedy, jestli se mu podaří akcionáře přesvědčit.