Podívejte se na inteligentní dobíjecí stanici, kterou Tesla slibuje roky!
Tesla již v roce 2015 představila podivného hadího robota, který měl za úkol autonomně dobíjet přistavené elektromobily. Jednalo se však pouze o prototyp, který Tesla nikdy nepřivedla v reálném prostředí. A tak se do toho musel pustit někdo jiný.
Náhrada za hadí nabíječku
Hadí robot měl být původně součástí dobíjecích stanic Supercharger, kde měl automaticky dobíjet automobily Tesla, aniž by musel řidič vystupovat z vozu nebo musela být přítomna nějaká obsluha. Tesla však předvedla v roce 2015 pouze prototyp a od té doby o projektu nepadla ani zmínka.
Do práce na systému pracujícím s podobnou myšlenkou se pustili vědci z Technické univerzity ve Štýrském Hradci. A přestože jejich prototyp nevypadá tak futuristicky jako ten od Tesly, svůj účel zdá se plní na výbornou.
Projekt s názvem Robotický rychlonabíjecí CCS systém pro elektromobily je veden Bernhardem Walzelem, který o něm hovoří takto:
„Poprvé jsme uspěli v projektu nabíjecí stanice na robotické bázi, která dokáže autonomně nabíjet několik vozidel za sebou, aniž by k tomu musela být nějak zvlášť přizpůsobována. Díky důmyslné snímací technologii dokáže zařízení rozpoznat nabíjecí konektor automobilu a samostatně tak nastavit různé parametry pro různé vozy, které do stanice přijíždějí, aby se nabily. Problém se správným umístněním vozidla na tankovací rampě je vyřešen tak, že je zařízení schopno nabíjet i v případě, kdy není automobil ve zcela ideální pozici.“
Univerzální autonomní nabíječka
Tým vědců již dostal podporu od takových společností, jako je BMW AG v Mnichově, MAGNA Steyr Engeneering Graz, KEBA, tedy specialista na automatizaci se sídlem v Linci a také od Rakouské asociace pro automobilovou techniku (ÖVK) ve Vídni.
Univerzita již zveřejnila několik snímků, na kterých je zachycen prototyp při své činnosti:
Tým vědců prozradil, že největší problémy nepřinesla ani tak otázka robotiky, jako spíše naprogramování senzorové technologie pro co nejlepší rozpoznání polohy a typu vozidla spolu s jejich nabíjecím konektorem. Podařilo se jim však vyvinout takový systém, díky kterému může robot připojit kabel k jakémukoliv elektromobilu, který je kompatibilní s nabíjením typu CCS.
Dočkáme se hada od Tesly?
Na podobných systémech v současnosti pracuje také několik soukromých firem, které vidí potenciál především v plně autonomních vozidlech. Ty by si díky takovým zařízením mohla sama zajet na dobíjecí stanici, zatímco bude jejich majitel třeba v práci. Jednou ze společností, které na podobném typu nabíjecích robotů pracuje, je například společnost Kuka, která úzce spolupracuje s VW.
Zda ještě někdy uvidíme robotického hada Tesly, je otázkou. Vezmeme-li však v potaz její snahy o plnou autonomizaci svých vozů, je pro ni podobný systém velmi důležitý. Je tedy možné, že přijde již se Superchargerem V3, který je očekáván koncem tohoto roku.