Revoluce městské dopravy v podání Boring Company je spíše zklamáním
Jak bylo slibováno, tak se také stalo. Muskova Boring Company odhalila svůj vůbec první zkušební tunel pod L.A., který odhalil razantní změny v původním plánu společnosti. Příliš velká revoluce se nekoná, automobily se v tunelech nebudou pohybovat na speciálních saních, ale svépomocí.
Společnost Boring Company má jasně dané dva cíle, kterých chce dosáhnout. Tím prvním je omezení dopravy ve velkých měst, kterou chce přesměrovat do jejich podzemí. Druhým cílem je vyvinout plně elektrický dopravní systém, který by ve vyvrtaných tunelech mohl snadno přepravovat vozidla i osoby.
Místo futuristické dopravy, vodící kolečka
Původní plány tohoto dopravního systému počítaly s elektrickými saněmi, na které by byl automobil naložen, a ony samy by jej pak přepravovaly na místo. Osoby měly být přepravovány ve speciálních elektrobusech, které by měly rozeseté zastávky po celém městě a vešlo by se do nich až 12 pasažérů. Celý systém měl vypadat nějak takto:
Boring Company však včera na své premiéře systému přišla s velmi překvapivým odhalením. Zapomeňte na elektrické saně i elektrobusy. Boring Company vyvinula zcela nový systém, který umožní jízdu v tunelu samotným vozům, díky speciální nadstavbě v podobě přídavných koleček, ukrytých v podvozku vozu. Po příjezdu do tunelu se tato vodící kolečka rozvinou a budou vozidlo navádět po bocích tunelu tak, aby se k nim nemohlo přiblížit.
Jen pro vozy Tesla
Během tiskové konference Musk oznámil, že by přídavná kolečka mohla být do vozidel instalována za 200 až 300 dolarů a že jejich instalace bude možná na různých vozidlech, nejen těch od Tesly, přestože je celý systém prezentován na Modelu X, což Musk v nadsázce okomentoval takto:
„Používáme Teslu, protože Teslu řídím. Co jsem měl dělat? Použít auto někoho jiného?“
Existuje však hned několik omezení, které dělají z vozů Tesla v podstatě jediné kompetentní vozy, které mohou tunely Boring Company projíždět. Elektromobil musí být schopný udržet konstantní rychlost 150 mil v hodině (241,4 km/h). K tomu navíc musí mít alespoň nějaké autonomní schopnosti, tedy autonomně akcelerovat a brzdit.
Technologie v plenkách
Model X, na kterém byla technologie prezentována, však nebyl vybaven finální podobou přídavných koleček. Ty nebylo možné zasouvat do podvozku, díky čemuž byl prezentovaný automobil schopen jezdit v tunelu, ale na silnici byl jinak naprosto nepoužitelný.
Demonstrační jízda ukázala, že celá technologie ještě není vůbec doladěna, protože jízda nebyla příliš hladká, což společnost připisuje experimentům s betonovými profily, po kterých automobil jede, a které jsou prozatím ve fázi testování. Podle svědků bylo během jízdy jasně cítit, že některé z profilů jsou rychlejší než ostatní. Musk to vysvětloval snahou přijít na to, jak profily vyrábět co nejrychleji a co nejrychleji je i do tunelů pokládat. Poté budou provedeny povrchové úpravy, díky kterým bude dráha hladká jako sklo.
Jaká je vize společnosti do budoucna?
Poslání společnosti zůstává do budoucna stejné, chce zatočit s ničivou dopravou na povrchu. Proto chce poskytovat městům po celém světě obří sítě podzemních tunelů vybudovaných v mnoha úrovních s několika dálničními tunely pro delší vzdálenosti.
Rychlost vozidel pohybujících se v těchto tunelech by měla setrvávat na již zmíněných 150 mílích v hodině, přičemž jediné zpomalení by mělo nastat při výjezdu z tunelového systému. Řidičům bude stačit nainstalovat přídavná kolečka a zaplatit malý poplatek, a pak budou moci využívat tunely zcela neomezeně. Boring Company navíc plánuje vytvořit flotilu vlastních vozidel Tesla, které budou fungovat jako veřejná doprava jezdící primárně v těchto tunelech.
Dočkají se další města
Sám Musk očekává, že prvním systémem tunelů, které budou moci obyvatelé města plně využívat, bude projekt v Chicagu a hned po něm projekt pod L.A., u kterého Musk doufá, že se stane součástí mnohem většího tunelového komplexu.
O služby Boring Company prý projevilo zájem i Las Vegas a v současné době je společnost na počátku výstavby jednoho projektu na východním pobřeží, kterým by měl být systém hyperloop.
Popravdě jsme trochu zklamaní tím, co Boring Company představila, protože se celé plány smrskly z revolučních elektrosaní a elektrobusů na pouhá vodící kolečka, a po premiéře zůstala celá řada nezodpovězených otázek. I proto se nyní ještě více těšíme na hyperloop, který by měl představovat obdobný tunel, jaký Boring Company již vyhloubila s tím rozdílem, že v něm bude snížen tlak a bude v něm jezdit speciální kapsle. Tak doufejme, že bude o něco revolučnější.
Na záznam z premiéry se můžete podívat v tomto videu: