Sériově vyráběný automobil s raketovým pohonem? Pro Teslu žádný problém!
Nový Roadster společnosti Tesla bude představovat jeden z nejvýkonnějších automobilů současností. Tesla z něj však chce udělat něco skutečně výjimečného, a tak se možná dočkáme Roadsteru na raketový pohon. O co půjde?
Technologie z budoucnosti?
Když se minulý měsíc sešli akcionáři společnosti Tesla, kromě mnoha zajímavých novinek se také dozvěděli o speciálním balíčku pro druhou generaci Roadsteru, který ponese název SpaceX, a který bude přinášet raketové motory. Později Elon Musk prozradil více detailů o této technologii, která by ve skutečnosti neměla automobilu dávat klasické zážehové motory, ale trysky, které by měly za pomoci stlačeného vzduchu pomáhat Tesle nejen při zrychlení.
Od té chvíle, kdy Elon Musk tuto technologickou zvláštnost naznačil, panuje u odborníků, i na internetu velmi čilá diskuse na téma těchto trysek. Nikdo zatím neví, zda budou mít skutečně nějakou funkci, či zda se bude jednat jen o dekorativní prvek pro ty, kteří dávají rádi najevo svou extravaganci, popřípadě o kombinaci obou dvou elementů.
Raketové nádrže
To, co by chtěla Tesla u Roadsteru používat, je technologie, kterou známe z raket společnosti SpaceX. Jedná se o tzv. COPV nádrže, které jsou tvořeny velmi lehkým kompozitem a slouží k uskladnění co možná největšího množství stlačeného vzduchu ve velice malém prostoru. Tyto nádrže již v současnosti používají některé nákladní automobily a autobusy, kdy v nich na místo stlačeného vzduchu uchovávají stlačený zemní plyn či vodík. Ve všech případech se tak jedná pouze o nádrže k uchovávání pohonné látky, a nikoliv o technologii sloužící přímo k pohonu.
Problémy se stlačeným vzduchem
Pohánět vozidlo typu Roadster stlačeným vzduchem však nebude jen tak. Vědci spočítali, že vzduch by musel být vypouštěn ve velmi vysoké rychlosti a to 2 414 km/h. Takto prudce vypouštěný vzduch by mohl okolo sebe vířit nečistoty, což by mohlo představovat nebezpečí pro samotnou posádku Roadsteru, ale také pro ostatní řidiče či chodce. Zároveň by bylo celé zařízení extrémně hlučné a opětovné plnění nádrže energeticky velice náročné.
Možná je to celé jinak
Jenže Tesla si v nedávné době nechala registrovat patent č. 9 272 595 B2, který nazvala pasivním odvzdušněním pro vylepšení chladícího systému. Pokud jste někdy čistili svou klávesnici nebo počítač stlačeným vzduchem z plechovky, možná jste si všimli, že nádoba při používání chladne. A právě tohoto jevu by mohla nová technologie Tesly využívat.
Jak? Pokud se podíváme na nedávný tweet Elona Muska, který technologii použitou u Roadsteru trochu více přibližuje, pak se dozvíme, že by měla především pomáhat k lepšímu zrychlení, maximalizovat rychlost, efektivitu brždění a také zatáčení. A právě všechny tyto faktory jsou přímo závislé na schopnosti vozu dostatečného ochlazování. Chladit je potřeba vysokonapěťový systém, baterie i brzdové destičky.
Pro Teslu by tak mohlo být primární funkcí nové technologie chlazení, nikoliv tah. To by znamenalo, že by se systém nemusel nacházet na zadní straně vozidla, ale mohl by být umístěn například nad pneumatikami a být spínán při trakci, pro kterou by vytvářel lepší přítlak a lepší přilnavost pneumatik.
Zda by Tesla skutečně mohla využít nový systém tímto způsobem, je samozřejmě diskutabilní, stejně jako to, zda jej Roadster vůbec použije. U Muska totiž člověk nikdy neví.