Spočítáno - provoz vodíkového auta může být levnější než provoz elektromobilu, ale také pětkrát dražší
Teprve před pár týdny byla v Praze otevřena první vodíková plnící stanice, konečně si tak můžeme porovnat provozní náklady vodíkového a bateriového elektromobilu.
První plnohodnotná vodíková plnící stanice byla otevřena v Praze na Barrandově. Náklady na výstavbu byly velmi vysoké a zřejmě se nikdy nesplatí, zaváděcí cena na kg vodíku je totiž poměrně nízká a vodíkových elektromobilů je v České republice minimum. Nicméně si konečně můžeme porovnat, jak v českých podmínkách vychází provoz vodíkového elektromobilu a bateriového čistě z hlediska palivových nákladů.
Cena za kg vodíku byla stanovena na 278 Kč. Při spotřebě vozu například Hyundai NEXO těsně pod 1 kg/100 km, můžeme počítat, že 1 km vyjde na 2,7 Kč. Jelikož jiná možnost tankování vozu není možná, tak je tato cena daná. U bateriového elektromobilu máme výrazně více možností. Můžeme nabíjet u superdrahých stanic Čezu, kde nás jedna kWh může vyjít v případě velmi rychlého nabíjení až na 18 Kč. V takovém případě bychom při průměrně spotřebě 18 kWh/100 km (například Tesla Model Y) zaplatili za každý km jízdy 3,24 Kč. Provoz vodíkového elektromobilu by nás tak vyšel přibližně o 54 haléřu na kilometr levněji.
Je však velmi nepravděpodobné, že někdo za takovou cenu svůj elektromobil pravidelně nabíjí. Pokud se majitel elektromobilu spokojí s nabíjením o výkonu 50 kW a bude nabíjet jen na veřejných stanicích PRE za 12 Kč/kWh, bude ho stát kilometr jízdy jen 2,16 Kč. Provoz bude naopak o 54 haléřů na kilometr levnější než v případě vodíkového elektromobilu.
Jak jezdit nejlevněji?
Díky velké flexibilitě nabíjení elektromobilu tu je možnost tzv. domácího nabíjení. Zde záleží na produktu, který má majitel vozu doma zasmluvněn. V současnosti je nejvýhodnější tzv. spotový produkt, který byl v minulém roce naopak velmi obávaným produktem. Pro nabíjení elektromobilu je však tento produkt zřejmě tím nejlepším, neboť můžete nabíjení elektromobilu přizpůsobit dle nejlvnějších cen. Pokud tak majitel vozu nabíjí elektromobil v noci o víkendu, či ve dnech, kdy obnovitelné zdroje energií naplno vyrábí, tak provozní náklady výrazně sníží. Průměrná cena se v těchto dnech v současnosti pohybuje okolo 2,4 Kč bez DPH (někdy i výrazně níže), po započítání distribučních poplatků, marže dodavateli a daně se dostaneme na cenu 3,6 Kč za kWh. Jeden kilometr nás v takovém případě vyjde na 0,65 Kč, tedy o více než 2 Kč méně oproti vodíkovému elektromobilu.
Zdroj: ote-cr.cz
Majitelé elektromobilu často investují také do pořízení fotovoltaické elektrárny. Pokud majitelé elektromobilu dokáží zkombinovat nabíjení v době nízkých spotových cen s nabíjením z fotovoltaické elektrárny, tak provozní náklady mohou klesnout až k hranici 0,5 Kč za kilometr.
Provoz bateriového elektromobilu vychází o polovinu levněji
Výše byly srovnány dva extrémy. Nabíjení na nejdražších veřejných nabíjecích stanicích a nabíjení doma za ideálních podmínek. Průměrná cena, za kterou dnešní majitelé elektromobilů nabíjí své vozy, bude někde uprostřed, tedy přibližně 7,5 Kč/kWh. Jeden kilometr jízdy tak i při dnešních vysokých cenách elektřiny vychází na 1,35 Kč. V průměru provoz bateriového elektromobilu vychází o polovinu levněji než provoz vodíkového elektromobilu.
Vzhledem k složitějšímu ústrojí vodíkového vozu lze předpokládat také vyšší servisní náklady. S vyšší pořizovací cenou tak lze vodíkový vůz považovat jen za alternativu pro nadšence, kterým nevadí si za tuto technologii připlatit, ekonomicky vychází bateriový elektromobil výrazně lépe a ani za pár let se to příliš nezmění.
Pokud se vám líbí můj web, který spravuji ve svém volném čase, tak budu rád když ho podpoříte třeba jen 20 Kč měsíčně. Zabere to jen pár vteřin, ale výrazně mi to pomůže s rozvojem webu.
Děkuji za podporu!