Téměř 1 tisíc kilometrů na jediné nabití. Model 3 stanovil nový rekord, má to však háček
Model 3 od automobilky Tesla opět dokázal, že je schopen stanovovat nové rekordy v počtu ujetých kilometrů na jediné nabití. Nový rekord 975,5 kilometrů však není úplně relevantním odrazem schopností vozu v běžném provozu.
Problém jménem dojezd
Dojezd u elektrických vozů je téma na dlouhé povídání. Spolu s cenou se prozatím jedná o jednu z největších slabin tohoto technologického výstřelku. Není proto divu, že při představování nového elektromobilu je dojezd to první, co novináře zajímá.
Vozy Tesla se mohou pochlubit průměrným až nadprůměrným dojezdem ve srovnání s konkurencí. Ovšem papírový dojezd se od toho reálného liší i u vozů Tesla, a tak jejich majitelé pořádají nejrůznější ekonomické jízdy, při kterých se snaží ujet předem určenou trasu na co nejmenší počet nabití. Oblíbené se v poslední době stalo také lámání rekordů v co největším počtu ujetých kilometrů na jedno nabití. A právě takový nový rekord nyní máme i u Modelu 3.
Úžasný výsledek
Tesla u Modelu 3 uvádí dojezd 220-310 mil (354-498 kilometrů). Nový rekord je však stanoven na neuvěřitelných 606,2 mil (975,5 kilometru). Stanovil jej Sean Mitchell, který je držitelem již předchozího rekordního dojezdu tohoto vozu.
Možná si říkáte, že tento chlapík objevil nějaký skrytý mód tohoto vozu nebo jej nějak speciálně upravil. Nic z toho není pravda. Rekord byl stanoven s naprosto běžným sériově vyráběným Modelem 3. Problém tu však přeci jen je.
Protrpěný rekord
Test dojezdu totiž neprobíhal v běžném provozu a při standardních rychlostech, kterými se ve svém voze dopravuje běžný smrtelník. Vše bylo přizpůsobeno tak, aby vůz skutečně dosáhl toho nejvyššího možného nájezdu. Sean s vozem jel rychlostí od 20 do 35 mil za hodinu tedy od 32 do 56 kilometrů v hodině. Navíc jezdil pouze po 1,6 kilometru dlouhém okruhu s minimálním provozem a převýšením. A dokonce vypnul klimatizaci, takže měl ve voze přes 40°C.
Celkem mu test zabral 32 hodin, během kterých měl průměrnou spotřebu 110 Wh na jednu míli (69 Wh na kilometr). To není špatný výsledek, ovšem s přihlédnutím na podmínky, za jakých jej bylo dosaženo, je vlastně nic neříkající. V běžném provozu a podmínkách Model 3 zkrátka nikdy nedosáhne takovýchto výsledků, ani kdyby se rozkrájel.
Na záznam rekordu se můžete podívat zde:
Realita je trochu jinde
Navíc takovýto styl jízdy vozu příliš nedal. Když se jej Sean pokusil dobít, automobil neupil ze Superchargeru ani kapku energie, a tak mu nezbývalo nic jiného, než přivolat odtahovou službu a nechat vůz odvézt do servisu.
A jak je na tom Model 3 se svým dojezdem v reálu? Poměrně dobře. Jak u Tesly bývá zvykem, papírový dojezd se jeví jako podhodnocený a řidiči se prozatím shodují, že je Model 3 je schopen v běžných podmínkách ujet až 563 kilometrů na jedno nabití. A to je poměrně slušný výsledek. Pro nás tedy rozhodně hodnotnější než 975,5 Seanových kilometrů.