Tesla chce spojit své síly s Mercedesem. Výsledkem by měla být elektrická dodávka
Tesla má v úmyslu oslovit společnost Daimler a navrhnout jí, aby se společně pustili do vývoje nové elektrické verze modelu Sprinter od Mercedesu.
Mercedes a Tesla ruku v ruce
Spolupráce jednotlivých automobilek není v odvětví dopravního průmyslu ničím novým. Tesla v minulosti spolupracovala například s Toyotou a dodávala i Mercedesu. Jednalo se o dodávky elektrických agregátů pro první generaci elektromobilu Smart a elektrickou třídu Mercedes-Benz B.
Ovšem tato spolupráce fungovala v sobě, kdy byl Daimler jedním z akcionářů kalifornské elektromobilky s investicí 50 milionu dolarů do zhruba 9% jejích akcií. Tato investice proběhla během finanční krize, která ve své době Teslu značně zasáhla a Elon Musk tehdy připustil, že nebýt této finanční injekce od Mercedesu, projekt Tesly coby automobilky, by nejspíše zaniknul.
Spolupráce obou automobilek však skončila s rokem 2014, kdy se Daimler vyvázal ze své smlouvy o dodávce pohonných jednotek a poté prodal i svůj podíl v Tesle za 780 milionu dolarů. Poměrně dobrý obchod se ziskem 730 milionu dolarů, co říkáte? Tím byly mezi Mercedesem a Teslou zpřetrhány veškeré vazby, ovšem Tesla by spolupráci opět ráda obnovila.
Maybe interesting to work with Daimler/Mercedes on an electric Sprinter. That’s a great van. We will inquire.
— Elon Musk (@elonmusk) 19. listopadu 2018
Co na to Zetsche?
Elon Musk se totiž nechal slyšet, že by chtěl Daimler oslovit s nabídkou spolupráce na elektrické verzi modelu Mercedes-Benz Sprinter, tedy dodávky, kterou Mercedes vyrábí od roku 1995. Ze strany Tesly se nejedná o volání do prázdna. Dieter Zetsche, generální ředitel Daimleru, totiž na otázku, zda někdy litoval prodeje akcií Tesly, odpověděl, že společnost tehdy jednala podle svého nejlepšího úsudku a on sám toho nikdy nelitovat. K tomu ještě dodal, že nevylučuje obnovení případné spolupráce mezi Daimlerem a Teslou. Zároveň však upozornil, že Daimler rozhodně nemá v úmyslu znovu kupovat akcie Tesly a raději ji má jako konkurenta.
Je tedy otázkou, jak bude Daimler reagovat na případnou nabídku spolupráce ze strany Tesly. Zetsche, který je ředitelem společnosti od roku 2006, by měl v příštím roce svou funkci opustit a přenechat své křeslo Olamu Källeniusovi, díky čemuž bude mít Daimler poprvé v historii šéfa jiné národnosti než německé. A právě Källenius, který momentálně zastává funkci ředitele výzkumu, by mohl být více otevřený pro spolupráci s Teslou.
Problém jménem eSprinter
Pro případnou spolupráci tu však je jedna zásadní překážka, kterou je eSprinter. Ano. Mercedes má elektrickou verzi Sprinteru již připravenou. Jeho pohon zajišťuje elektromotor o výkonu 80 kW a točivém momentu 300 N.m. Tomu dodávají potřebnou energii lithium-iontové baterie o kapacitě 55 kWh, které se postarají o dojezd zhruba 150 kilometrů. Doba nabíjení skrze běžnou zásuvku zabere přibližně 12 hodin a dodávka ve svých úpravách uveze až 770 kilogramů nákladu nebo 7 cestujících.
Jak vidíte, údaje to nejsou nikterak oslňující a Tesla by možná mohla pomoci v jejich zlepšení. Osobně však dost pochybujeme, že by Mercedes dal přednost Tesle před svou technologií EQ, rádi bychom se však mýlili.