menuMENUHledat

Tesla jezdící na elektřinu z uhlí nebo Škoda Superb na benzín, co je čistší?

27.02.2023 12:50 | Autor: Jarek Bubla
Tesla jezdící na elektřinu z uhlí nebo Škoda Superb na benzín, co je čistší?

Nejprodávanější elektromobil v Evropě Tesla Model Y a oblíbený Superb Combi. Velký srovnávací test z hlediska energetické náročnosti a ekologie. 


Elektromobilita dává největší smysl, pokud je elektřina vyrobená z nízkoemisních zdrojů. V současnosti však přibližně polovinu elektřiny v České republice získáváme z fosilních zdrojů, třetinu dokonce z uhlí. Pojďme si porovnat situaci, kdy budeme elektromobil nabíjet pouze elektřinou vyrobenou z uhlí s odpovídajícím protějškem, tedy s vozem s moderním spalovacím motorem. 

Parametry vozů

K porovnání byl vybrán nejprodávanější vůz od Tesly, Model Y ve verzi long range s pohonem všech kol. Ten disponuje výkonem 378 kW, zrychlením z 0-100 km/h za 5 vteřin a maximální rychlostí 217 km/h. Průměrná reálná spotřeba vozu se pohybuje okolo 17,2 kWh/100 km. Z druhého světa byl vybrán Superb Combi s pohonem všech kol a benzínovým motorem o výkonu 206 kW. Zrychlení z 0-100 km/h činí 5,3 vteřin a maximální rychlost až 250 km/h. Průměrná reálná spotřeba se pohybuje okolo 8 l/100 km. Jak je patrné, oba modely maji velmi podobné parametry motorů, stejně tak rozměrově patří do stejné kategorie a tedy porovnání je na místě.

Energetická náročnost 

Účinnost moderních uhelných elektráren se pohybuje okolo 40 %. Je otázka, kolik primární energie v uhlí je potřeba, abychom s Teslou ujeli 100 km. Reálná kombinovaná spotřeba činí 17,2 kWh. Přibližně 10 % činí ztráty při nabíjení a dalších maximálně 10 % jsou ztráty při přenosu a distribuci elektřiny z elektrárny k nabíjecí stanici. V elektrárně tak musíme vyrobit přibližně 21,3 kWh elektřiny. Při 40% účinnosti činí množství primární energie cca 53 kWh. Po započítání ztrát kvůli těžbě a přepravě uhlí se dostaneme na číslo cca 58 kWh primární energie na ujetí 100 km.

Spotřeba Superbu se pohybuje okolo 8 l/100 km. Jeden litr benzínu odpovídá přibližně 9 kWh. Na ujetí 100 km tak Superb spotřebuje přibližně 72 kWh energie. Opět je však nutné přičíst energetické ztráty, kterým se nevyhneme při těžbě ropy, přepravě a rafinaci. Tyto ztráty činí přibližně 20 %. Celkem tak Superb spotřebuje přibližně 90 kWh primární energie na ujetí 100 km. Z energetického hlediska je tedy Tesla poháněná na elektřinu vyrobenou z uhlí efektivnější, Superb na každých 100 ujetých km spotřebuje o zhruba 32 kWh primární energie více. Jak je to ale z hlediska emisí skleníkových plynů?

Ekologie

Emise CO2 při výrobě elektřiny z uhlí odpovídají 800 g na vyrobenou 1 kWh. Zjednodušeně počítejme, že 58 kWh primární energie v uhlí spálíme v uhelné elektrárně s účinností 40 %. Celkové emise CO2 Tesly na ujetí 100 km pak činí 18,5 kg. Emise CO2 při spálení 1 litru benzínu činí přibližně 2,3 kg. Opět zednodušeně počítejme, že celkem musíme spálit 10 litrů benzínu na 100 km. Celkové emise CO2 na 100 km ujetých Superbem tak odpovídají 23 kg CO2. I z hlediska emisí CO2 tak vyhrává Tesla poháněná elektřinou vyrobenou z uhlí, i když je výsledem mnohem těsnější díky vyššímu emisnímu faktoru uhlí oproti benzínu, neboť ropa je uhlovodík a kromě uhlíku obsahuje i vodík. Nicméně výroba Tesly je z emsiního hlediska náročnější než výroba Superbu. Pokud bychom počítali, že výroba elektromobilu s 80 kWh baterií vyprodukuje o 5 tun více emisí CO2 než výroba vozu se spalovacím motorem, musely by oba vozy ujet téměř 150 tisíc km než se nižší emisní zátež přehoupne na stranu Tesly.

Závěr

Je nutné podoktnout, že Tesla nebude mít žádné lokální emise v podobě výfukových plynů v místech, kde žije nejvíce lidí, díky tomu by byl její provoz čistší než provoz vozu se spalovacím motorem. Jedna velká konvenční elektárna je z pohledu emisí vždy lepší než tisíce vozů s vlastním motorem a výfukem, neboť lze lépe kontrolovat látky, které elektrárna vypouští, navíc lze z elektrárny výrazně více využít i odpadní teplo. Na druhé straně je neekologická těžba kovů potřebných pro výrobu baterií, tudíž elektromobilita poháněná elektřinou vyrobenou z uhlí určitě není tou cestou, kterou bychom měli jít a nikdo ani touto cestou jít nechce. Aby byla elektromobilita řádově čistší, je potřeba vyrábět elektřinu z nízkoemisních zdrojů, které nebudou v takové míře zatěžovat životní prostředí. Příště můžeme porovnat, jak bude vycházet elektromobil, který bude polovinu roku jezdit na elektřinu vyrobenou z fotovoltaické elektrárny. 

Líbí se vám tento projekt a rádi byste ho podpořili? Kupte nám kafe, ať máme energii na jeho další rozvoj ☕

Děkujeme za podporu!

Nahoru