Tesla zintenzivňuje vývoj Autopilota, na konci letošního roku bude řídit sama
Na jaře letošního roku učinil Elon Musk na slavné konferenci TED prohlášení, že v listopadu či prosinci letošního roku bude Tesla schopná dojet sama z parkoviště v Los Angeles na parkoviště v New Yorku. Je září a automobilka rapidně přitlačila ve vývoji. Hledá 12 nových programátorů do týmu a od posledního updatu firmwaru sbírá ze svých aut mnohem více dat o řízení. Dodrží Elon Musk slovo?
Tesla začala sbírat mnohem více dat
O tom, že Autopilot 2.0 má s původním Autopilotem Tesly jen pramálo společného, informovala Tesla již loni, když odhalila, že nová verze staví na neuronových sítích a sbírá data ze všech automobilů, z nichž se učí. Před pár dny díky pozorování fanoušků a majitelů Tesly vyplavalo na povrch, že automobilka tento sběr dat náhle zintenzivnila. Údajně má teď posílat dokonce i dílčí záznamy záběrů z palubních kamer. Ty mohou být klíčové při upravování nastavení vah v neuronové síti, které může provádět člověk. Vývojáři tak mohou lépe posoudit, zda se Autopilot rozhodl v dané situaci správně, či nikoliv. Intenzivnější sběr dat se přitom podle všeho týká právě okamžiků, kdy do řízení Autopilota zasáhl řidič – tj. sešlápnutí brzdového pedálu, strhnutí volantu či vypnutí Autopilota tlačítkem.
Tým Autopilota potkalo letos zemětřesení
Zajímavé je, že k tomuto intenzivnějšímu sběru dat dochází v době, kdy tým Autopilota zintenzivňuje náborové aktivity. Andrej Karpathy, nový šéf Autopilota, který se žezla chopil teprve v červnu poté, co odešel po půlročním angažmá Chris Lattner, před pár dny napsal na Twitteru, že hledá odborníky na strojové učení, počítačové vidění a robotiku. Firma prý nepohrdne ani stážisty. Problém je, že najít nové vývojáře může být poněkud složitější. Situaci totiž Tesle zkomplikoval Wall Street Journal, jenž předminulý pátek přinesl rozsáhlý článek o poměrech ve vývojovém týmu. Elon Musk totiž tvrdě tlačí na termín, který slíbil. Částečně i kvůli stále větší konkurenci, jež se vývoji autonomního řízení věnuje a mohla by Teslu předběhnout.
Teď už jde i o tahač Semi
Prvenství v autonomním řízení je pro firmu klíčové i kvůli připravovanému tahači Semi. Musk se totiž nechal před necelým měsícem slyšet, že Semi bude plně autonomní. Tahač, který může jezdit i bez řidiče, by v nákladní autodopravě znamenal průlom. Tesla Semi teď navíc autonomii opravdu potřebuje, protože o prvenství v oblasti elektrických tahačů ji minulý týden připravil výrobce dieselů Cummins.
Autonomní cesta z Los Angeles do New Yorku by zvedla cenu akcií
Děním ve vývojovém týmu Autopilota teď Tesla upoutala pozornost široké veřejnosti i akcionářů společnosti. Tím se oživily také vzpomínky na Muskovo prohlášení z konference TED. Pokud Tesla nejpozději v prosinci skutečně sama projede celé Spojené státy, bude to znamenat velký průlom, hlavně pro její investory a akcionáře. Pokud tento termín nedodrží, mohlo by to vyvolat další vlnu nespokojenosti. Klíčové pro hodnotu akcií však bude i to, zda automobilka splní slib ohledně výrobních kapacit pro Model 3. Do konce roku se zavázala vyrábět pět tisíc vozů týdně. I tak je to ale málo při uvážení, že musí uspokojit půlmilionovou poptávku. Muskovi teď jde opravdu o hodně.