menuMENUHledat

Tesle v Číně potichu vyrostla konkurence, chystá se i do Evropy a USA

29.12.2016 11:36 | Zdroj: theguardian.com, electrek.co
Tesle v Číně potichu vyrostla konkurence, chystá se i do Evropy a USA

Zatímco Faraday Future pozvolna ukazuje svoje nové auto, které kvůli soudním sporům s dodavatelem sedaček nesmí prodávat a evropské automobilky se předhánějí v plánech na nové elektromobily, v Číně se potichu prodávají desítky tisíce elektromobilů tamních značek. A ty si brousí zuby i na Evropu.

164 tisíc Tesel přineslo druhou příčku

Po světě v září 2016 jezdilo 164 000 Tesel. Do tohoto pořadí se započítávalo i první 100 modelů Tesla Roadster, které začaly brázdit silnice již v roce 2008. Tesla tak celosvětově obsadila druhou příčku mezi výrobci elektromobilů. Ta první patří aliance Renault-Nissan, jejíž Nissan Leaf zaznamenal od roku 2010 do září 2016 celkem 240 tisíc prodaných vozů.

Jakmile se podaří rozjet výrobu Modelu 3, na což se Tesla nyní usilovně chystá, první příčka bude Tesly řádově za pár měsíců. Jenže do konce letošního roku má světové silnice brázdit celkem na 2 miliony elektromobilů, Tesla i Renault-Nissan tak mají jen mizivé tržní podíly. Karty ještě nejsou rozdány a na trh se dostávají rychle noví hráči.

Velké nesnáze v malé Číně

Francouzsko-japonskou alianci, stejně jako americkou Teslu tak mohou překvapivě zaskočit Číňani. Ti se na evropský trh snaží dostat jakýmkoliv způsobem, ale zatím se jim to moc nedařilo. Jejich spalovací motory totiž měly problém s emisními limity a crash testy pro ně nekončívaly nijak zvlášť dobře. Jenže elektromobil žádné přímé emise nemá a s bezpečností se to minimálně v Geely, které nyní vlastní automobilku Volvo Cars, také asi hodně změnilo.

A kdo, že se nám z Číny dere na elektromobilové slunce? Všichni Číňané cílí na segmenty, které Tesla i Nissan opomíjejí. O to větší šanci mají na úspěch. Jejich cílem jsou segmenty B a C, tedy optikou českých silnic konkurenti Fabie, Octavie a Golfu.

Geely s Volvem za zády

Geely, nový vlastník Volva, přišel se sedanem Geely Emgrand EV. Dojezd má 253 km a za letošní rok se ho prodalo 12 000 vozů. Na jeho platformě se však podílelo už Volvo. To teď spolu s Geely usilovně pracuje na nové, společné platformě pro elektromobily. Zdůrazňovat fakt, že Volvo je v Evropě i USA desítky let etablovanou značkou asi netřeba. Je tak jen otázkou času, zda se s novým elektrickým Geely/Volvem setkáme u nás příští rok anebo až později.

BYD, osvědčený dodavatel elektrobusů nejen do Evropy

Ani BYD není v Evropě neznámou značkou. Už nějakou dobu tu pozvolna proráží se svými autobusy, třeba na Amsterdamském letišti. BYD e6 s dojezdem až 400 km, cenou 30 000 USD (780 tisíc korun) a 18 000 letos prodanými kusy se však do Evropy podívá asi jen přes mrtvolu Fiatu. BYD e6 totiž jakoby Fiatu Idea z oka vypadl.

BAIC aneb velká neznámá

Podobně úspěšný je v Číně i poslední z velkých čínských elektrohráčů – BAIC. Jeho model EU260 nabízí dojezd 260 km dle evropského cyklu NEDC (odtud také jeho jméno). V Číně se ho prodalo rovněž na 18 000 kusů, a to při ceně 37 000 USD (962 tisíc korun), která už je nebezpečně blízko Modelu 3. BAIC ale v Evropě na rozdíl od Geely a BYDu není zatím etablovaný.

Nahoru