Tokyo Motor Show 2017 byla ve znamení elektromobilů a umělé inteligence
Tokijský autosalon je ve srovnání například s tím frankfurtským poněkud odlišný. Slouží totiž jako výkladní skříň výlučně japonských výrobců automobilů. Za branami výstaviště tak najdete jen značky jako Toyota/Lexus, Honda, Mazda, Mitsubishi nebo Subaru. Letošní motor show představila hlavně elektromobily, autonomní řízení a pokročilou umělou inteligenci.
Toyota si s vodíkem nedá pokoj
Po radikálních proklamacích Volkswagenu, zmítaného aférou Dieselgate kvůli Roadmap E, všichni s napětím očekávají, jak se k budoucímu vývoji postaví největší světová automobilka – Toyota. Tokijský veletrh ukázal, že Toyota neuhne a stále si bude razit svou – budoucnost vedle elektromobilů vidí i ve vodíkových palivových článcích. Ty jsou totiž podle Toyoty menší, lehčí a levnější než Li-ion akumulátory, nemluvě samozřejmě o rychlejším „dobíjení“. Automobilka slibuje skok od první generace své Toyoty Mirai, a to již v roce 2020. Na prodeji každého vozu Mirai zatím prodělává, od příští generace si však slibuje zisk.
Koncept nové generace vodíkového automobilu od Toyoty nese název Fine-Comfort Ride, nabízí dojezd 1 000 km na pouhých 6 kg těžkou „nádrž“. Fine-Comfort Ride pojme šest cestujících, je o 11 cm širší než Mercedes-Benz třídy S a s rozvorem 3 450 mm nabídne i podstatně více vnitřního prostoru, byť délka konceptu je „jen“ 4,83 metru.
Představitelé Toyoty však zároveň přítomné novináře ujistili, že vodíkové články nejsou jedinou cestou. „Toyota není proti elektromobilům. Naopak masivně investujeme do technologií, jako jsou pevné Li-ion akumulátory, které by elektromobily zatraktivnily,“ uvedl Takeshi Uchiyamada, předseda představenstva Toyoty, známý též jako duchovní otec Priusu.
Japonské automobilky chtějí představit „elektrické Kitty z Knight Ridera“
Japonsko je též domovem největšího výrobce elektromobilů na světě – Nissanu. Ten kromě nové generace Nissanu Leaf, který lze řídit jen jediným pedálem, představil také revoluční, plně autonomní koncept Nissan IMx. Tento crossover má nabídnout dojezd 600 km, výkon velmi slušných 423 koní a krouticí moment 700 nm. V útrobách má pak skrývat novou generaci systému Propilot, jež už má být plně autonomní, a to do té úrovně, že při aktivaci Propilota zajede volant do přístrojové desky, aby řidiči nepřekážel při čtení novin.
A když už jsme u plně autonomních elektromobilů, je namístě vrátit se i k „vodíkové“ Toyotě. Ta pro jistotu představila na tokijském autosalonu i další, tentokrát elektrický Concept-i. Oproti IMx vypadá ještě více futuristicky, a i když „volant“ má namontovaný napevno, s manuálním řízením už také příliš nepočítá. Concept-i je však, na rozdíl od IMx, od budoucnosti až neuvěřitelně vzdálený. Sama Toyota mluví až o 30 letech. Concept-i má totiž obsahovat i umělou inteligenci schopnou komunikovat plynulou řečí – ano, je to Kitt z Knight Ridera se vším všudy.
Něco podobného představila sedmá největší automobilka světa – Honda. Ta ukázala možného konkurenta nového Roadsteru od Tesly – koncept Honda Sports EV. Nicméně i toto dvoumístné kupé, které budou chtít řidiči spíš skutečně řídit, obsahuje umělou inteligenci, s níž si budete moci povídat.
A mluvící auta chce i Mitsubishi. To představilo svůj futuristický koncept elektromobilu Mitsubishi e-Evolution. I tato třímotorová čtyřkolka má mít na palubě umělou inteligenci, která si bude s řidičem povídat. Zřejmě ale ne v takovém rozmezí jako i-Concept Toyoty. Na trh má však přijít o dost dřív.
Německé Mitsubishi přišlo s náklaďáky a autobusy na elektřinu
Mnohem více při zemi se na tokijském autosalonu drželi Němci. Ano, čtete správně. Automobilka Daimler je totiž většinovým akcionářem japonské Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation. Ta, jak jsme vás již informovali minulý týden, oznámila uvedení elektrického náklaďáku i plánovanou elektrifikaci kompletního portfolia náklaďáků, tahačů a autobusů řady FUSO. Tedy nově spíše E-FUSO.