menuMENUHledat

V Praze byla otevřena první vodíková stanice, cena je extrémně vysoká!

13.03.2023 12:47 | Autor: Jarek Bubla
V Praze byla otevřena první vodíková stanice, cena je extrémně vysoká!

Budoucnost osobní dopravy nebo vyhozené peníze? V Praze otevřeli vodíkovou plnící stanici.


V Praze byla před pár dny slavnostně otevřena první veřejná vodíková plnící stanice. Jako výhody vodíkových elektromobilů se často zmiňují rychlost čerpání a dlouhý dojezd ve srovnání s bateriovým elektromobilem. Pokud však srovnáme parametry bateriového elektromobilu a vodíkového elektromobilu, tak ani tyto dvě výhody nemohou ospravedlnit extrémně vysoké provozní náklady vodíkových vozů a potřebné infrastruktury. 

Cena plnící stanice versus cena nabíjecí stanice

Prvním a zřejmě nejdůležitějším důvodem proč je vodík drahý, je cena plnící stanice. Pražská vodíková stanice vyšla na neuvěřitelných 136 mil. Kč a přitom zvládne teoreticky obsloužit maximálně 20 vozů za den. Za 136 milionů Kč by přitom mohlo být postaveno přibližně 50 ultrarychlých nabíjecích stanic o výkonu 250 kW, kde nabití na dalších až 300 km jízdy trvá přibližně 15 minut. Za 136 milionů korun tak je jediná vodíková stanice při využití maximální kapacity schopna poskytnout energii pro ujetí cca 10 tisíc kilometrů. Za stejnou částku je schopno 50 nabíjecích stanic jen při třetinovém využití kapacity poskytnout autům energii až na 1,5 milionů kilometrů. Vážně chceme, aby budoucnost osobní dopravy byla takhle drahá?

Cena vozů a provozní náklady

Zatímco nové vodíkové elektromobily stojí téměř 2 miliony Kč, výkonné bateriové elektromobily lze pořídit už za 1 mil. Kč. Například Tesla Modely Y ve verzi s dlouhým dojezdem vychází na 1,35 mil. Kč. Parametry Modelu Y a například vodíkového Hyundai NEXO jsou však naprosto neporovnatelné. Hyundai NEXO má sice asi o 150 km delší dojezd a tankovat ji lze v nejlepším případě o 10 minut rychleji, ale tady všechny výhody končí. Teslu můžete nabíjet téměř kdekoliv, doma, v práci, u nákupního střediska či veřejné nabíječky a náklady se budou pohybovat od 1 do 2 Kč/km podle toho kde nejčastěji nabíjíte, vodík si můžete načerpat pouze na čerpací stanici s pevně danou cenou cca 2,5 Kč/km (dotovaná cena). Tesla má výkon motoru 378 kW, pohon všech kol a zrychlení z 0-100 km/h za 5 vteřin. NEXO má výkon motoru pouze 120 kW, pohon předních kol a zrychlení z 0-100 km/h za 9,2 vteřin. Vnitřní prostor je v případě Tesly také výrazně větší, neboť vodíkové ústrojí je mnohem robustnější. Výhod bateriového elektromobilu je nespočet a všechny zde zmiňovat není potřeba.

Vodíková budoucnost?

Spousta lidí se dívá na vodík jako na vysněnou budoucnost, která bude velmi podobná světu založeném na spalování ropy. I když lze očekávat snížení cen vodíku a plnících stanic, vždy bude tato infrastruktura několikanásobně dražší. Výroba vodíku je z fyzikálních důvodů neefektivní, vodík je nutné udržovat pod vysokými tlaky, přeprava vodíku a skladování je energeticky náročné. Vodík nepochybně bude mít své důležité místo v dekarbonizaci průmyslu a pravděpodobně i energetiky. V osobní automobilové dopravě jde však pouze o plýtvání penězi, neboť vysoké náklady na infrastrukturu a neefektivitu vodíkového provozu nemůže ospravedlnit jediná výhoda vodíku, kterou je jeho vysoká energetická hustota na jeden kilogram. Ta se v automobilu výrazně smazává kvůli nízké energetické hustotě na jeden litr. Vodík tak musí být ve voze uchovávám v těžkých nádobách pod vysokým tlakem a vodíkový vůz tak je ve skutečnosti stejně těžký jako bateriový vůz. 

Pokud se vám líbí můj web, který spravuji ve svém volném čase, tak budu rád když ho podpoříte třeba jen 20 Kč měsíčně. Zabere to jen pár vteřin a já nebudu na financování webu sám.

Děkuji za podporu!

Nahoru