Volkswagen ID.3 jde na trh, končí dominance Tesly?
Volkswagen ID.3 je dlouho očekávaný elektromobil, který má být velký konkurent Modelu 3 od Tesly. Pojďme si oba vozy porovnat.
Dojezd a nabíjení
Volkswagen ID.3 jde na trh ve třech verzích dle kapacity baterie. Jako první se začala prodávat verze s 58 kWh baterií, tedy s podobnou kapacitou, jakou má Tesla Model 3 v základní verzi (47,5 kWh). Dojezdy obou vozů jsou tak velmi podobné, neboť Tesla má díky vysoké efektivitě nižší spotřebu. Dle standardu WLTP ID.3 na jedno nabití urazí 420 km, Model 3 ujede 409 km. Tesla Model 3 je schopen nabíjet rychlostí až 170 kW, ID.3 pouze 100 kW. V pomalém AC dobíjení jsou oba vozy na stejné úrovni, neboť umí brát ze sítě shodně 11 kW. Velkou výhodou u Modelu 3 je samozřejmě možnost nabíjet na Superchargerech, jejichž síť je v západní Evropě a v USA velmi hustá.
Cena
Volkswagen ID.3 s využitelnou kapiacitou baterie 58 kWh na českém trhu startuje na ceně 1 014 900 Kč, celkově však má 6 výbavových úrovní a ta nejvyšší stojí 1 235 900 Kč. Cena Modelu 3 na českém trhu začíná na 1 325 000 Kč. Cena je tak na straně Volkswagenu, od roku 2021 by se však cena Modelu 3 pro evropský trh mohla snížit díky nové německé Gigatovárně.
Motor
Tesla Model 3 disponuje elektromotorem s maximálním výkonem 260 kW, ID.3 má elektromotor s maximálním výkonem 107 kW. S tím souvisí velký rozdíl ve zrychlení a maximální dosažitelné rychlosti obou vozů. Zatímco Tesla zvládne zrychlit z 0 na 100 za 5,6 s, ID.3 to zvládne za 9 s. Maximální rychlost u Tesly je 225 km/h, u Volkswagenu 160 km/h. Výhoda lepšího motoru je jednoznačně na straně Tesly.
Závěr
Tesla Model 3 i Volkswagen ID.3 jsou elektromobily se skvělými vlastnostmi. Původní záměr Volkswagenu přinést silnou konkurenci Modelu 3 však zřejmě nebyl splněn. ID.3 Tesle může konkurovat pouze cenou, která je nižší, nicméně ani u základní verze se nedostala pod 1 milion Kč a rozdíl oproti Tesle není tak výrazný. Tesla má navíc skvělý software, kterému nemůže konkurovat v současnosti žádná automobilka. ID.3 si v Evropě jistě najde velké množství kupců, na "killera" Modelu 3 si však ještě budeme muset počkat.