Vše, co jste chtěli vědět o Modelu 3
Tesla v sobotu konečně oficiálně představila Model 3. Co všechno o něm víme, co Elon Musk jen naznačil a kdy se můžeme na auto těšit u nás v Evropě?
Model 3 dostane dvě verze
Standardní verze bude začínat na 35 000 USD (cca 777 500 Kč), nabídne dojezd 220 mil (354 km), zrychlení z 0 na 96 km/h za 5,6 sekundy a maximální rychlost jen 130 mph (209 km/h), záruku 4 roky/50 000 mil (80 467 km) a záruku na akumulátor 8 let/100 000 mil (160 934 km).
Verze s dlouhým dojezdem bude začínat na 44 000 USD (977 365 Kč), nabídne dojezd 310 mil (499 km), zrychlení z 0 na 96 km/h zvládne za 5,1 sekundy a maximální rychlost bude mít 140 mph (225 km/h), záruku 4 roky/50 000 mil (80 467 km) a záruku na akumulátor 8 let/120 000 mil (193 121 km).
Podle odhadu serveru Teslarati by tedy standardní model měl disponovat jen 50kWh akumulátorem, zatímco ten s dlouhým dojezdem by měl dostat do vínku 75kWh akumulátor.
A my dodáváme, že očividně dostal také o dost výkonnější motor nebo akumulátor schopný vydržet větší proudové zatížení, protože při vyšší hmotnosti s ním Model 3 dosáhne většího zrychlení. A k dispozici budou pravděpodobně i lepší brzdy, respektive větší kotouče, protože při vyšší hmotnosti narostla i maximální rychlost.
Detailní specifikace Modelu 3
Model 3 měří 4,69 metru na délku, 1,93 metru na šířku (včetně zrcátek) a 1,44 metru na výšku. Rozvor mezi nápravami je 2,875 metru, rozchod 1,58 metru a světlá výška činí 13,97 cm. Pohotovostní hmotnost činí 1 610 kg u standardního modelu (s rozdělením 47 % / 53 % ve prospěch zadní nápravy) a 1 730 kg u modelu s dlouhým dojezdem (s rozdělením 48 % / 52 % ve prospěch zadní nápravy). Standardně je Model 3 obutý na 18“ kolech.
Model 3 nabídne poměrně malý zavazadelník. Přední i zadní kufr dávají dohromady jen 15 kubických stop (425 litrů). Víko zadního zavazadelníku je oproti Modelu S ovládáno manuálně. K dispozici je jen jeden středový 15“ displej s navigací i mapami, který zároveň zobrazuje informace z rychloměru či ze zadní parkovací kamery. Interiér disponuje pěti místy k sezení, přičemž zadní lavice je sklopná v poměru 60/40.
V základní výbavě je k dispozici duální klimatizace FM a internetové rádio, textilní potahy, přední otevřená středová konzole s dvěma USB porty, Wi-Fi a LTE konektivita, bezklíčové startování, ovládání klimatizace na dálku přes aplikaci v mobilním telefonu, Bluetooth handsfree, hlasové ovládání, automaticky stmívatelné vnitřní zrcátko a elektricky ovládaná vnější zrcátka.
V bezpečnostní výbavě najdete tradičně šest airbagů, systém kontroly tlaku v pneumatikách, elektronickou kontrolu stabilizace a trakce, alarm, osm kamer, čelní radar a 12 ultrazvukových senzorů, které využívá systém pro prevenci kolizí a automatické nouzové brždění. V základní ceně vozu je také černá barva.
Volitelná výbava
Volitelná výbava zahrnuje poměrně široké spektrum možností. Za jakoukoliv jinou než černou barvu si připlatíte rovných 1 000 USD (22 200 Kč). Za 19“ sportovní ráfky je příplatek 1 500 USD (33 320 Kč) a pak tu máme tři příplatkové balíčky:
Premium Upgrades Package za 5 000 USD (111 000 Kč) nabídne dřevěný dekor, lepší materiály v kabině, vyhřívaná, elektricky stavitelná přední sedadla s pamětí i pro pozice zrcátek, elektricky stavitelný sloupek volantu, dva USB porty vzadu, prémiový audiosystém se subwooferem i výškovými a zadními reproduktory, tónovanou prosklenou střechu s UV a infra ochranou, automatické stmívání, sklápění a vyhřívání bočních zrcátek, LED mlhovky, krytou středovou konzoli s prostorem pro dva smartphony.
Pokročilý Autopilot, rovněž za 5 000 USD (111 000 Kč), přinese přizpůsobování rychlosti jízdy stavu dopravy, automatickou jízdu v jízdním pruhu, automatickou změnu jízdních pruhů, přejezd z jedné dálnice na druhou, sjezd z dálnice a automatické parkování.
Za plně autonomního Autopilota je pak potřeba si připlatit další 3 000 USD (66 640 Kč).
Model 3 „v plné palbě“ tak vyjde na pouhých 59 500 USD, tedy 1,322 milionu korun.
Výroba bude nabíhat postupně
„Upřímně, budeme ve výrobním pekle nejméně prvních šest měsíců, možná i déle,“ uvedl Elon Musk při své prezentaci detaily týkající se výroby Modelu 3. Tesla přitom již odhalila veškeré podrobnosti ohledně výrobního plánu. Výroba bude až skoro do poloviny září téměř minimální. Za celý červenec Tesla vyrobila pouhých 50 Modelů 3. To není pro již půl milionu čekajících příliš dobrá zpráva.
Do konce letošního roku pak má výrobní kapacita dosáhnout původního plánovaného maxima 5 000 vozů týdně. Další navyšování výrobní kapacity se zatím podle oficiálního webu neplánuje. Nicméně graf ukazuje vývoj jen do konce letošního roku.
Postupný bude také náběh jednotlivých funkcí, které se do Modelu 3 budou dostávat, a trhů, kam Tesla bude svůj vůz dodávat. A Evropané si budou muset ještě počkat.
Letos se mohou američtí zákazníci těšit nejprve na model s delším dojezdem. Ten se začne dodávat v říjnu. Model se standardním dojezdem si první zákazníci převezmou až o měsíc později. Příští rok Tesla na jaře přidá model s pohonem všech čtyř kol a v druhém pololetí 2018 také zahájí dodávky do ostatních států světa. Zákazníci ze zemí s volantem na pravé straně si budou muset počkat až do roku 2019.
Elon Musk také uvedl, že Model 3 se skládá z 10 000 různých dílů, přičemž dvě třetiny z nich pocházejí ze Severní Ameriky. U zbylé třetiny dílů, která pochází ze zbytku světa, však Elon Musk vyslovil obavy ohledně logistiky a potenciálních problémů s ní. Je tak možné, že výroba se někdy kvůli logistice zpomalí. V tuto chvíli Tesla uvádí objednací lhůtu na Model 3 dvanáct až osmnáct měsíců.
Video: