Vypálil výrobce dieselů Tesle Semi rybník?
Neuvěřitelné se stalo skutečností a jeden z největších výrobců dieselových motorů na světě, společnost Cummins, představil svůj elektrický tahač AEOS. Týdny před plánovaným uvedením Tesly Semi na trh. Čistě elektrický tahač lze samozřejmě dovybavit i dieselem. Jeho parametry jsou strhující.
Kdo je společnost Cummins
Společnost Cummins vznikla již v roce 1919, aktuálně zaměstnává téměř 55 tisíc lidí a ročně utrží 1,65 miliardy dolarů. Ty získává zejména z prodeje vlastních dieselových a plynových motorů, které kromě tahačů najdete i v autobusech, karavanech, stavebních strojích, lokomotivách, lodích, ale také třeba v populárním pick-upu Dodge Ram.
Kromě motorů pro dopravní průmysl se Cummins věnuje i motorgenerátorům či výrobě komponent pro palivové a filtrační systémy. Vyrábí zkrátka všechno možné, jen ne elektromotory. Proto by také nikdo nečekal, že se pustí do výroby vlastního elektrotahače.
Seznamte se s AEOS
O to větší překvapení bylo, když generální ředitel Thomas Linebarger představil v úterý redaktorům amerického Forbesu i dalším novinářům plně funkční 8,2tunový tahač třídy 7, určený pro přepravu velkých nákladů s hmotností do 22 tun na kratší vzdálenosti.
Tahač je osazen 140kWh akumulátorem, který mu má zajistit dojezd 100 mil (161 km). Dobití na 100 % kapacity má zabrat pouhou hodinu. Cummins však slibuje zkrátit do roku 2020 dobíjení na pouhých 20 minut. Prodej tahače započne v roce 2019.
S dieselem dojede třikrát dál
A protože je Cummins především výrobce dieselů, je jasné, že u bse na diesel také myslelo. Bude totiž existovat verze s „prodlouženým dojezdem“, a to až na 300 mil (483 km). Ta bude doplněna o motory Cummins B4.5 (200 koní) nebo B6.7 (326 koní), které budou přeměňovat energii z nafty na elektrickou energii pro dobíjení akumulátorů.
Diesel tak v autě bude fungovat ne jako součást pohonného ústrojí, ale jako obyčejný motorgenerátor, kterých Cummins ročně vyrobí desetitisíce. AEOS doplněný o diesel by měl oproti čistě dieselovému tahači zredukovat množství zplodin na polovinu.
Kdo bude montovat AEOS
Forbes upozorňuje, že ve skutečnosti nebude tahač vyrábět firma Cummins. Ta se zaměří jen na to, čemu skutečně rozumí – v tomto případě na elektrický pohon, případně onen motorgenerátor. Cummins si tahač nechá montovat u zatím neznámého dodavatele.
Stejně tak zatím nebyl představen dodavatel Li-ion článků. Co při uvedení AEOS naopak zaznělo, byl Linebargerův výhled na budoucnost tahačů se spalovacími motory. Dává jim dalších 20 až 25 let života. AEOS je tak možná jen zadními vrátky společnosti Cummins pro případ, že by se její generální ředitel zmýlil.
Předběhl Cummins Teslu?
Na závěr se nelze vyhnout otázce, nakolik vlastně Cummins předběhl Teslu. Je pravda, že představil jezdící prototyp AEOS. Nikdo však neviděl jeho interiér ani to, jak tahač táhne 22tunový přívěs. Firma rovnou oznámila, že další nejméně rok a čtvrt AEOS vyrábět nebude. Navíc přiznala, že ho vlastně vůbec nebude vyrábět ona. Uvidíme tedy, jak bude vypadat představení Tesly Semi, ke kterému by podle všech indicií mělo dojít už v září. Je však docela dobře možné, že Tesla nakonec souboj o první elektrický tahač stejně vyhraje.
Video: