Výroba hovězího je na vodu náročnější než výroba baterie do elektromobilu!
Elektromobily jsou často kritizovány kvůli bateriím, které jsou náročné na výrobu. Ředitel elektrochemického institutu přinesl zajímavé srovnání, které může někoho překvapit.
Dr. Maxmilian Fichtner je ředitel institutu pro ukládání elektrochemické energie, přinesl zajímavý pohled na náročnost výroby lithiových baterií, které využívají vesměs všechny automobilky včetně Tesly. Například porovnal množství vody potřebné pro výrobu 64 kWh baterie, která se rovná množství použité vody při výrobě 250 gramů hovězího masa či 30 šálků kávy. Všechny tři tyto produkty potřebují pro výrobu 3840 litrů vody. Zdá se to být poměrně překvapivé, ale náročnost výroby baterií nespočívá ani tak v potřebě velkého množství vody, ale spíše ve spotřebě elektrické energie a využití vzácných kovů.
Nejkritizovanějším kovem používaným v bateriích je kobalt, zejména kvůli jeho těžbě v Kongu, kde jsou velmi špatné podmínky. Většina automobilek se však zavázala odebírat kobalt pouze z lokalit, kde se splňují přísné normy. Navíc se snaží vyvinout baterie zcela bez použití kobaltu. Například Tesla již v roce 2018 vyráběla baterie, které obsahovaly pouze 2,9 % kobaltu. Volkswagen by měl mít podíl 12 až 14 %. Podle Fichtnera se do roku 2025 budou vyrábět baterie zcela bez kobaltu. Jisté je, že v budoucnosti se bude energetická náročnost a dopad na životní prostředí při výrobě baterií snižovat. Důležité bude také prodlužování životnosti baterií, které se budou moci po konci životnosti v elektromobilu využívat v elektroenergetice.