Vždy usměvavý vizionář má plné zuby médií. Chce hodnotit jejich důvěryhodnost!
Elon Musk je znám především jako kliďas, který velmi rád vtipkuje a rozčilovat se nad něčím rozhodně není jeho styl. Ovšem jak to tak vypadá, tlak, který je na něj v poslední době vyvíjen, zažehl jiskru, která se na Twitteru změnila v učiněné peklo.
Musk vs. média
Pro Muska a Teslu je několik posledních měsíců náročných. Výrobní plány Modelu 3 se stále nedaří naplnit, čtvrtletní výsledky hospodaření Tesly v tomto roce byly historicky nejhoršími, a do toho všichni neustále hledají na jeho vozech chyby. A pak jsou tu novináři, kteří vždy rádi každou chybu či selhání nabídnou čtenářům a nedočkavě čekají na sebemenší dopravní nehody vozů Tesla, které následně plní titulní stránky novinových i internetových plátků.
Již minulý týden si Musk povzdechl nad tím, že nehody jeho vozu přitahují tak moc pozornosti, a to i v případech, kdy se řidičům vůbec nic nestalo. Byl to však jen první poryv větru před bouří, kterou Musk tento týden rozpoutal na své nejoblíbenější sdělovací platformě, tedy na Twitteru.
Thought you’d say that. Anytime anyone criticizes the media, the media shrieks “You’re just like Trump!” Why do you think he got elected in the first place? Because no ones believes you any more. You lost your credibility a long time ago.
— Elon Musk (@elonmusk) 23. května 2018
Zde se velmi ostře pustil do médií a novinářů obecně. Například upozornil na to, že většina médií píše takové články, které nevznikají pro svůj obsah, ale jsou vytvořeny jen proto, aby na ně jejich čtenáři klikali jak zběsilí a mediálním společnostem se sypaly peníze do kapes. A nebál se přitvrdit. Obvinil totiž média z toho, že jsou jednou z příčin Trumpova zvolení do prezidentského křesla, a že již dávno pozbyly své důvěryhodnosti.
Problem is journos are under constant pressure to get max clicks & earn advertising dollars or get fired. Tricky situation, as Tesla doesn’t advertise, but fossil fuel companies & gas/diesel car companies are among world’s biggest advertisers.
— Elon Musk (@elonmusk) 23. května 2018
Kde je Pravda?
Právě důvěryhodnost médií vnukla Muskovi nápad na nový projekt. Jak sám na Twitter napsal, rád by vytvořil web, který bude volně otevřen veřejnosti. Ta na něm bude mít možnost hlasovat o důvěryhodnosti jednotlivých novinářů, jejich článků a také celých mediálních společností. Musk navíc rovnou na Twitteru uspořádal anketu, kde mu jeho čtenáři mohli sdělit, zda jsou se současnými médii spokojeni či zda se jim jeho nápad líbí. A podle dosavadních výsledků drtivě převládají ti, kteří by webovou službu navrženou Muskem uvítali.
Going to create a site where the public can rate the core truth of any article & track the credibility score over time of each journalist, editor & publication. Thinking of calling it Pravda …
— Elon Musk (@elonmusk) 23. května 2018
A název webu? Pro nás trochu překvapující a podivně známý: Pravda. Ano, čtete dobře, žádné The Truth nebo jiné anglické výrazy, ale prostě Pravda. Nemyslete si, že se jedná jen o české slůvko, pravda vyjadřuje to samé i ve slovenštině a ruštině, jelikož se jedná o slovanský výraz. A právě v Rusku znají Pravdu velmi dobře. Za éry Sovětského svazu se totiž jednalo o jedno z hlavních propagandistických periodik tehdejšího režimu. Je otázkou, kde Musk k tomuto názvu přišel a zda zvolil skutečně dobře.
Create a media credibility rating site (that also flags propaganda botnets)
— Elon Musk (@elonmusk) 23. května 2018
Pravda a nepravda
Z historického hlediska tedy Pravda nemusí vždy nutně říkat pravdu a to dost možná bude případ také Muskova webu. Lze totiž předpokládat, že na ní budou hlasovat hlavně fandové do elektromobility a zastánci Muskovy práce. Pokud se na Pravdě objeví článek, který se nebude o Tesle vyjadřovat dvakrát pěkně, asi si dokážete představit, jak bude hodnotiteli klasifikován.
Zda chce Musk svůj nápad s Pravdou skutečně realizovat, je otázkou. Zajímavé na jeho výroku je však to, že si již minulý rok nechal registrovat společnost Pravda Corp. Na tu se ho zeptal i jeden z jeho fanoušků a Musk reagoval opět po svém. Poslal prostě jen obíhajícího smajlíka...