menuMENUHledat

Musk si pustil pusu na špacír: Co všechno teď víme o Modelu 3?

27.03.2017 16:41 | Zdroj: Obrázek: tesla.com
Musk si pustil pusu na špacír: Co všechno teď víme o Modelu 3?

Oficiální termín pro uvedení Modelu 3 na trh se blíží mílovými kroky. Zbývají vlastně už jen tři měsíce a pár dní. A Elon Musk, spolu s tím, jak začaly téměř finální verze Modelu 3 brázdit americké ulice, se svěřil s tím, co vlastně bude Model 3 umět.

Model 3 nebude „nový“ Model S

Elon Musk začíná v komunikaci novinek o Modelu 3 na Twitteru klást čím dál tím větší důraz na to, aby ujistil nejen 400 000 zaregistrovaných zájemců o Model 3, že se skutečně nebude jednat o náhradu Modelu S, ale o nižší model s horšími parametry. Někteří komentátoři v tom vidí snahu odlehčit výrobním linkám na Model 3 a přesvědčit část z oněch 400 tisíc k nákupu Modelu S či X. Možné to je, při plánované výrobní kapacitě 5 000 aut týdně, si ti na konci seznamu na nové auto počkají déle než rok a půl.

Model 3 skončí na 75 kWh akumulátoru

Elon Musk prohlásil, že kratší rozvor Modelu 3 neumožňuje instalovat vyšší kapacitu akumulátoru než 75 kWh. Je však otázka, o kolik bude kratší dojezd Modelu 3 než Modelu S. Model 3 bude totiž lehčí a i jeho palubní systémy budou mít možná o něco nižší spotřebu. I při vytápění/klimatizaci se u menšího Modelu 3 oproti Modelu S ušetří. A výkon, a tím pádem i spotřeba energie, bude znatelně nižší než u Modelu S (Model 3 má mít zrychlení z 0 na 96 km/h za 6 sekund). Je tak možné, že by nejvyšší konfigurace mohla nakonec dosahovat dojezdů Modelu S P90D. To se ještě necháme překvapit.

Každopádně, aktuální stránky Tesly mluví o dojezdu 215 mil (346 km), což je ještě o 4 míle méně než u Tesla Model S P60. Je otázkou, proč tomu tak je. Při informacích, které už o Modelu 3 máme, by dojezd 215 mil odpovídal tak 50 kWh akumulátoru. Možnou odpovědí by mohlo být to, že Tesla tento dojezd uvádí u verze s cenovkou 35 000 USD (870 tisíc Kč) před dotacemi.

Článek pokračuje na další straně.
Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Elon Musk strávil v čele Tesly více než devět let. Původně s ní přitom neměl mít nic společného. V roce 2004 tam vstoupil jen jako jeden z investorů. Na ředitelskou židli se dostal v roce 2008 po zásadní neshodě s původními zakladateli Tesly ohledně vzhledu interiéru. Zakladatelé (a tím pádem i bývalý CEO) odešli a Musk se chtě nechtě musel chopit ředitelské funkce. Teď už by z ní možná měl odejít. Muskova práce v Tesle je u konce Když se Musk rozhodl investovat do Tesly, předsevzal si, že světu ukáže, že elektrický sporťák může být rychlý, zábavný a nabízet kvalitní interiér. Chtěl tak získat finanční prostředky na masovější luxusní elektromobil – budoucí Model S. A to se mu podařilo. Model S však měl pomoci pouze získat prostředky na masivní rozšíření elektromobilů, na výrobu dostupného auta, kterého by se ročně prodaly stovky tisíc kusů. Tímto automobilem je Model 3 s více než půl milionem předobjednávek. Jenže teď nastupuje fáze optimalizace výroby, logistiky, pečlivého řízení nákladů a tak dále. Proto si také Tesla loni najala Petera Hochholdingera, špičkového odborníka na řízení výroby, kterého přetáhla z Audi. Muskova role byla vždycky vizionářská, i když pro svůj mikromanagement se rozhádal se zakladateli Tesly i s mnohými dalšími zaměstnanci, jimž říkal, co a jak přesně mají dělat, i když nebyl jejich přímým nadřízeným. Jenže teď, když se z Tesly oficiálně stává seriózní velkoobjemová automobilka, je možná načase přenechat výrobu profesionálům. Proč? Vizionáře každodenní rutina zabíjí Příštích několik měsíců, jež Musk označil za výrobní peklo, bude o všem, jen ne o vizionářském přístupu. Bude to optimalizace rutiny. Kaizen, jak tomu kdysi říkala Toyota, tedy systém neustálého zlepšování výroby často po těch úplně nejmenších kouscích. Ostatně existuje velké množství firem, které se živí třeba tím, že změní v automobilce rozmístění nářadí u pracovníků jedné malé části výrobní linky a automobilce tak ušetří desítky milionů ročně. To ale není nic pro vizionáře. Je to tvrdá práce matematického modelování. Elon Musk však byl a stále je tím, kdo se chtěl dostat na Mars. To díky Marsu se také objevil v Tesle. Není tam kvůli tomu, že by byl odborníkem na automobilový průmysl, logistické či výrobní systémy či na retailový prodej aut. Je tam proto, že zakladatelé Tesly si s ním náhodou na jedné konferenci v roce 2000 potřásli rukou. Teď je ale možná čas vrátit se zpět k misi na Mars. Musk má na víc než na šéfování automobilce Podívejte se, kdo dnes vede automobilky – třeba Toyotu, Ford, Volkswagen či Nissan, reálně největšího konkurenta Tesly. Znáte jejich jména? Patrně ne. Jsou to totiž manažeři, ne vizionáři. Nikdo z nich nechce na Marsu stavět milionovou metropoli, nikdo z nich nechce dávat auta na skateboardy a budovat 3D tunelové systémy pod městy, nikdo z nich nechce strkat lidi do vakuového potrubí a nahradit tak leteckou dopravu. Mimochodem právě hyperloop už je tím konceptem, u kterého Musk oficiálně uznal, že nemá dostatečnou časovou kapacitu, a jeho vývoj svěřil jiným. Třeba to vyjde, třeba nikoliv. Určitě ale na světě bude existovat víc zkušených generálních ředitelů automobilek než lidí schopných dotáhnout hyperloop do produkční reality. A právě proto by se Elon Musk možná měl z Tesly stáhnout. Má mnohem větší potenciál než být generálním ředitelem automobilky, která chce velikostí své roční produkce někdy do roku 2020, když všechno půjde naprosto ideálně, začít pozvolna dohánět Škodu Auto.   

ELON MUSK

Elon Musk odhalí druhou část tajného plánu Tesla

Elon Musk odhalí druhou část tajného plánu Tesla

Když Elon Musk posledního března představil Model 3, dokončil tak část svého "Tajného plánu". Ten naplánoval šéf Tesly už v roce 2006. Plán obsahoval splnění čtyř cílů, které si společnost vytyčila.

ELON MUSK

Nahoru