menuMENUHledat

Audi chce do elektromobilů během pěti let investovat dalších 10 miliard eur

02.08.2017 15:59 | Zdroj: Obrázek: www.audi.com
Audi chce do elektromobilů během pěti let investovat dalších 10 miliard eur

Agentura Reuters přinesla šokující zprávu, že výstavní skříň Volkswagenu, automobilka Audi se chystá do roku 2022 investovat do rozvoje elektromobilů o 10 miliard eur více, než bylo v původních plánech. První elektromobil řady SUV e-tron představí trhu již příští rok. Vyrábět se bude v Bruselu. Co tento krok znamená pro Audi i její konkurenty? Převálcuje tím Teslu?

Nečekaný krok

Audi se samozřejmě elektromobily zabývala již dříve. Do roku 2022 má představit pět nových, čistě elektrických modelů. První e-tron přijde již příští rok a automobilka už loni v září odhalila veškeré podrobnosti.

Akumulátor s kapacitou 95 kWh má e-tronu, který na první pohled připomíná současnou generaci Q7, zajistit dojezd až 465 km. Audi si navíc se sesterským Porsche, BMW, Mercedesem a Fordem mezitím připravila v Evropě síť 400 dobíjecích stanic. Všechny tyto kroky nasvědčovaly, že Audi do elektromobilů již investuje nemalé prostředky.

Navýšení rozpočtu o 10 miliard eur (11,8 miliardy USD) je však obrovský šok. Jen pro srovnání – Tesla v roce 2010 získala vstupem na burzu „jen“ 4,5 miliardy USD a ani po sečtení všech investic, úvěrů, dotací atd. se na částku 11,8 miliardy dolarů nedostane ani omylem.

Pro Audi je to přitom jen dodatečná investice, nikoliv její celková výše. Roční obrat Audi v roce 2015 činil 58,42 miliardy eur a čistý zisk 4,297 miliardy eur. Během pěti let tak automobilka chce navíc proinvestovat více než dvouletý zisk

Audi má zkrouhnout dieselové i benzinové motory

Myšlenka, že by Audi přes dva roky nerozdělovala dividendy, je samozřejmě lichá. Těch 10 miliard eur tak chce vzít vedení automobilky jinde. Neexistuje však jiná možnost než přestat s dalším vývojem velice problematických dieselů, podobně jako Volvo, a pravděpodobně také utlumit vývoj benzinových motorů. 

Nad Audi se stahují mračna

Řekněme tedy, že Audi náhle dospěla k rozhodnutí investovat maximum prostředků do rozvoje nové elektrické platformy, která má být částečně sdílena třeba i s Porsche. I když to vypadá na první pohled jako klíčové, revoluční rozhodnutí, je potřeba podívat se trochu na pozadí, z něhož toto rozhodnutí vychází. V Audi se totiž dějí v posledním týdnu velké věci.

Je tomu teprve pět dní, co vyšlo najevo, že sesterské Porsche samo sebe udalo německým úřadům za diesely podvádějící s emisemi. Cayenne i Macan přitom využívají běžného třílitrového turbodieselu Audi. Porsche neopomnělo zdůraznit, že o úpravách softwaru nevědělo, u Audi si je neobjednalo a že je tímto krokem velmi znepokojeno.

Tento krok je patrně projevem vrcholící války mezi vedeními jednotlivých součástí koncernu Volkswagen. Přitom je to teprve pár let, kdy byla rozhodnuta válka o to, jestli Porsche koupí Volkswagen, nebo Volkswagen Porsche. A skutečně, agentura Reuters přinesla v neděli informaci o tom, že v pátek prý měla proběhnout diskuse o odvolání členů vedení Audi.

Audi v troskách?

Původně revolučně a pozitivně se vyvíjející zpráva tak na pozadí dalších reálií, které pronikají z prostředí koncernu Volkswagen na veřejnost, ukazuje, že skutečnost by mohla být úplně jiná.

Vypadá to totiž, že vedení Audi teď začíná vařit z vody, upouští od původních dlouhodobých strategií a snaží se zachránit si krk. To vše na pozadí dění v Tesle, která ve stejné době představila ultrabezpečný elektromobil pro masy s půl milionem předobjednávek, a v době, kdy Nissan, jednička v elektromobilitě, přichází s novou generací vozu Leaf, ale i s dalšími elektromobily, jako je například e-NV200 Evalia, a kdy se konkurenční BMW začíná prosazovat se svým modelem i3.

Je tedy otázka, jak a jestli Audi nakonec bude investovat do rozvoje elektromobilů a kdo bude stát v jejím vedení, až první elektromobily se čtyřmi kruhy na trh skutečně dorazí.

Nahoru