menuMENUHledat

Autopilot zachraňuje lidské životy, potvrdilo NHTSA

20.01.2017 19:28 | Zdroj: electrek.co, zdroj obrázku tesla.com
Autopilot zachraňuje lidské životy, potvrdilo NHTSA

Elon Musk od začátku tvrdí, že autonomní vozidla jsou schopna řídit bezpečněji než živí řidiči a že se o rychlý rozvoj autonomního řízení snaží hlavně proto, aby zachránil životy lidí. NHTSA mu teď dal zapravdu. Autopilot už ve své první generaci, jen díky funkci Autosteer, snížil riziko nehody o 38 %!

Tesla za smrt řidiče nemůže

NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), což je americký úřad, který se zabývá silniční bezpečností, vyšetřoval původně dopravní nehodu ze 7. května, kdy na Floridě zemřel za volantem Tesly 45 letý řidič Joshua Brown. Při této nehodě totiž byl aktivován Autopilot, což zákonitě upoutalo pozornost tohoto úřadu. Ten si v polovině července vyžádal údaje o kompletně celé flotile Tesel vybavených Autopilotem.

Výsledek svého šetření oznámil NHTSA včera, Autopilot za nic nemůže. Příčinu nehody, kdy vozidlo pana Browna projelo v plné rychlosti pod přívěsem traktoru, přičítá NHTSA světelným podmínkám a bílé barvě přívěsu. Zpráva doslova říká, že ani řidič ani Autopilot (tehdy ještě v první generaci s méně senzory a kamerami) nemohli přívěs vidět.

Zpráva NHTSA pokračuje dál

Jenže tím to nekončí. Jak už jsme řekli výše, NHTSA si kvůli této jediné nehodě vyžádal data o všech vozidlech Tesla vybavených Autopilotem (1. generace). A tyto údaje dále zpracoval a vrátil se k nim ve své zprávě. Pro Teslu je klíčový obrázek 11 na straně 11, který říká, že po uvedení funkce Autosteer se snížila nehodovost vozidel Tesla (konkrétně u MY 2014-16) o neuvěřitelných 38,5 %!

Nehodovost nových Tesel bude ještě podstatně menší

Je třeba si však uvědomit, že tohle číslo je jen naprostý začátek. V květnu 2016, kdy se nehoda stala, Tesla uvedla, že její vozidla vybavená na Autopilota ujela v tomto režimu částečně autonomního řízení dohromady prvních 100 milionů mil. V listopadu téhož roku to bylo už 1,3 miliardy mil. Teď v lednu 2017 to bude už zase o pár set milionů mil více.

Navíc Tesla Autopilota od základu předělala. Nový Autopilot by mimochodem už tento přívěs díky kombinaci radaru, kamer a ultrazvukových čidel nepřehlédl. Nový Autopilot je navíc vybavený neuronovou sítí a jednotlivá auta se učí na základě jízdních dat úplně všech aut. Kdyby NHTSA provedl stejné šetření o pouhý rok později a se započtením všech funkcí Autopilota, výsledek by byl ještě výrazně optimističtější!

Nahoru