Bosch má recept na elektrickou Fabii, využije ho VW?
Volkswagen Group chce do roku 2030 elektrifikovat kompletní portfolio svých vozů včetně těch nejmenších, jako je například Up či Citigo. Do vývoje hodlá investovat 20 miliard eur. To však není tak moc, jak by se mohlo zdát. Jde totiž o elektrizaci 300 různých modelů. Je proto dost pravděpodobné, že VW využije nějaké již existující řešení – to má název Bosch eAxle.
Novinka z ledna už dostává ostré kontury
Electric Axle Drive System (eAxle) byl představen teprve letos v lednu. O co se jedná? Bosch dokázal sdružit několik klíčových a obvykle značně rozměrných komponent elektrického pohonu do relativně malého a lehkého zařízení s jednotným chlazením. Díky tomu oproti stávajícím řešením nabídne i vyšší dojezd – každé kilo a jeden chladicí okruh „namíň“ totiž šetří elektřinu.
Klasický elektrický pohon se skládá z akumulátorů, střídače/usměrňovače elektrického proudu pro převod stejnosměrného napájení (akumulátory) na střídavé (elektromotor/alternátor), elektromotoru/alternátoru, převodovky a pak chladičů pro motor i elektroniku. Bosch eAxle na to šel jinak. Spojil motor/alternátor, převodovku a střídač/usměrňovač v jednu jedinou velice kompaktní komponentu se společným chladicím okruhem. A co víc, výstupem je rovnou pohon nápravy (odsud název Axle). Celý tento integrovaný pohon jde navíc napojit na standardní automobilovou sběrnici CAN bus, takže jej snadno propojíte s běžnou řídicí jednotkou třeba spalovacího motoru.
Video:
Hybrid pod zadními sedadly
Pokud byste třeba z Fabie chtěli udělat jednoduchý hybrid, tak místo rezervního kola dáte Li-ion akumulátory, pod sedadla na zadní nápravu připojíte Bosch eAxle, propojíte ho se sběrnicí automobilu, přeprogramujete řídicí jednotku a z auta máte rázem hybrid. Jediný větší problém by mohl být s úpravou dalších komponent, které mají vliv na jízdní vlastnosti, a s chlazením. Rozhodně to ale není něco, s čím by si v takto velké automobilce nevěděli rady. S ohledem na to, že do sedmi let má mít Volkswagen Group 50 elektromobilů a 30 plug-in hybridů, právě zde načrtnutý postup vypadá jako možná cesta. Většina nových modelových řad, jež budou představeny do té doby, už je totiž dávno ve fázi vývoje či testování. Napoví ostatně už to, že do roku 2019 má být představena nová generace spalovacích motorů.
Vtip je však v tom, že eAxle jde poměrně jednoduše zabudovat i do stávajících vozů. Jen je potřeba více přemýšlet o využití dostupného prostoru a rozložení hmotnosti. Ostatně Bosch sám své novinky testuje například na stávající verzi Audi Q5. Proč zrovna SUV od Audi z koncernu Volkswagen? Možná to bude mít nějaký důvod…
Video:
Jak to bude s výkonem
Možná vás teď napadlo, kolik takový minipohon, který by se rozměrově v zásadě mohl vejít i do nákupní tašky IKEA, vlastně může mít výkon. Bosch nabízí verze s výkonem od 50 do 300 kW a krouticím momentem 1 000 až 6 000 Nm. Ani elektrifikace Lamborghini by tak nebyla žádný problém. Tím spíš, že eAxle jde dát jak na přední, tak na zadní nápravu. Bosch navíc počítá i s využitím pro dodávky.
Co za to?
A cena takového pohonu? Bosch vedle razantní úspory místa a hmotnosti slibuje také výrazné snížení nákladů oproti standardním „děleným“ elektrickým pohonům. Otázka zní, jak to na stísněném prostoru bude s celkovou spolehlivostí. Tu právě Bosch od ledna intenzivně testuje a v červenci už představil plně funkční pohon. Než se však dostane do prvního komerčně dostupného auta, může trvat ještě několik let. I když kdo ví. Volkswagen teď na elektrické pohony dost spěchá.