Cenoví držáci: Nejnovější studie ukazuje, jak málo klesá cena ojetých vozů Tesla
Mít v garáži automobil od Tesly přináší hned několik výhod. Je šetrnější k životnímu prostředí, není tolik nákladný na provoz a ztrácí na své hodnotě mnohem pomaleji než auto vašeho souseda. To potvrdily i nyní zveřejněné výsledky dlouholeté studie.
Tesla si drží svou cenu
S koupí vozu, a především pak nového vozu, je vždy spojena problematika okamžitého poklesu jeho ceny. Tímto problémem se však nemusí tolik trápit majitelé vozů Tesla. Nejnovější studie webu Autolist.com totiž dokázala, že automobily kalifornské značky ztrácí na své hodnotě podstatně méně než konkurence s konvenčními pohonnými jednotkami.
Model S
Navzdory tomu, že se Modelům S a X objevil konkurent z vlastních řad v podobě Modelu 3, a že segment elektromobilů neustále posiluje, cena těchto vozů klesá velmi pozvolna. Hodnota Modelu S s nájezdem 50 tisíc mil klesá v průměru o 27 % z původní prodejní ceny. Jeho konkurence ze segmentu luxusních sedanů v podobě Mercedesu Třídy S přichází po 50 tisících mílích, tedy po zhruba 80 tisíc ujetých kilometrech o 33 % ze své původní hodnoty.
Tak trochu smutným vítězem soutěže o největší znehodnocení v segmentu luxusních sedanů po nájezdu 80 tisíc kilometrů se stal Jaguar XJ, který přichází v průměru o 45 % své původní hodnoty. I další konkurenti Modelu S v segmentu jako BMW řady 7, Audi A8, Porsche Panamera či Lexus LS si nevedli o moc lépe a přesto, že u nich nebyl pokles ceny tak výrazný jako u Jaguaru, ztrácí na ceně mnohem rychleji než Model S.
Model X
Propastný rozdíl v poklesu cen konvenčních vozů a elektromobilů však nejlépe dokazuje Model X. Ten při nájezdu 50 tisíc mil přichází v průměru o 23 % své původní hodnoty. Modelu X dělají v segmentu konkurenci BMW X5, Audi Q7, Mercedes GLS, Range Rover, Cadillac Escalade a Lincoln Navigator. Všechny tyto vozy ztrácí na ceně při stejném nájezdu výrazně více, přičemž nejhůře si vede BMW X5, které přichází v průměru o 37 %.
Chytrá volba jménem Tesla
Výsledky studie vyházejí ze statistik týkajících se 35 442 Modelů S používaných mezi 1. lednem 2012 až listopadem 2018 a 1,2 milionu vozů ze segmentu luxusních sedanů. U Modelu X byly použity údaje od 4 242 kusů a 1,6 milionu vozů v segmentu luxusních SUV.
Výsledky jasně dokazují, že ceny vozů Tesla nebyly výrazněji ovlivněny příchodem menšího bratříčka v podobě Modelu 3, ani problémy, se kterými se Tesla musela v tomto roce potýkat. Elektromobily se tak ukazují být skutečně chytrou volbou a všichni, kdo se skrze výpočty snaží dokázat, že konvenční vozy jsou ekonomicky výhodnější, budou muset do svých rovnic začít dosazovat nové hodnoty.